Toptest Triumph Rocket 3
Je hebt altijd baas boven baas, maar komt het op de Triumph Rocket 3 aan, dan moet je toch wel héél goed zoeken om een gelijke, laat staan overtreffende trap te zoeken. Een 320 kilo zware serieproductiemotor met een 2.5 liter blok in het vooronder is immers alles behalve doorsnee, om er maar eens een understatement tegenaan te gooien!
Al sinds 2004 zit de machtige Rocket III (toen nog met Romeinse cijfers geschreven inderdaad) in het portfolio van de Britten. Met de invoering van de Euro4-emissienorm verdween hij echter uit het programma. Gelukkig duurde die leegte niet lang, want voor 2020 trokken de Britten het doek van een volledig nieuwe Rocket 3 (nu met cijfer). Veertig kilo lichter dan zijn voorganger en met een hagelnieuwe, bijna hallucinant grote 2.458 cc (!!) driepitter in het vooronder, met een maximaal koppel van 221 newtonmeter koppel (zie ook de eerste test).
Ook het uiterlijk kreeg een enorme oppepper, de Britse mastodont oogt nu véél dynamischer dan voorheen. Looks kunnen echter heel bedrieglijk zijn. Daarom mocht de nieuwe Rocket 3 zich bewijzen op ons Toptest-parcours. En dat deed ‘ie getuige volgende passage uit de conclusie best behoorlijk: ‘In handen van een capabele en resolute rijder is deze machtige racecruiser zeer scherp door alle soorten bochten te jagen.’
Alles lezen over deze machtige Brit, koop dan nu MotoPlus 6/2020 of neem een abonnement en krijg direct toegang tot ons digitale archief met meer dan driehonderd uitgaven.