Nieuws

Top of flop?

Honda heeft de sluier van de Integra gehaald, een motor/scooter hybride in de geest van de spoorloos verdwenen  DN-01 die nieuwe maatstaven in het woon/werkverkeer en/ of het  lichte toersegment moet stellen.

De Integra is de productieversie van de vorig jaar gepresenteerde New MID Concept en maakt gebruik van een nieuwe 700 cc tweecilinder-in-lijn met optioneel zelfs een DCT versnellingsbak van de tweede generatie.

De DCT versnellingsbak, een geautomatiseerde transmissie die door het gebruik van een dubbele koppeling in milliseconden kan schakelen, kennen we al uit de twee jaar geleden gelanceerde VFR 1200 F DCT. Speciaal voor de Integra is een nieuwe generatie DCT versnellingsbak ontwikkeld, die in samenspraak met een 700 cc parallelle twin de brug tussen een toermotor en een motorscooter moet slaan. Wie liever zelf schakelt kan de Integra ook met een manuele zesversnellingsbak bestellen.

De nieuwe krachtbron is helemaal op efficiëntie geconstrueerd en kan door een sterke beperking van de interne wrijvingsverliezen scoren met een laag verbruik en een soepele vermogensafgifte. De langeslagmotor, met een cilinderboring van 73 mm en een zuigerslag van 80 mm, is tevens uitgerust met een variabele kleptiming aan de inlaatkant (naar analogie met het VTEC-systeem van de VFR 800 motor) en een cilinderkop met een uit één enkele gasklep naar beide cilinders vertakt inlaatkanaal om zo een optimale verbranding te krijgen.

Door de katalysator meteen na de uitlaatpoorten te plaatsen warmt deze sneller op, wat voor een lagere emissie van schadelijke gassen zorgt. Honda beweert dat de nieuwe motor, die binnenkort ook in andere modellen zal worden gelanceerd, zomaar eventjes de helft van de uitstoot genereert in vergelijking met de Euro 3 grenswaarden en dat het gemiddelde verbruik in het geval van de Integra opzo’n 1 op 27 zal liggen.

Honda geeft verder nog geen technische gegevens vrij over de Integra, noch over de nieuwe 700 cc motor. Tijdens de EICMA beurs te Milaan, aanstaande november, zal het merk drie modellen presenteren die met deze motor- en transmissiecombinatie zijn uitgerust en die in 2012 op de markt komen.

Het concept lijkt perfect op ons overvolle wegennet. Nu maar hopen dat het aan slaat.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

15 oktober, 2024

Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en ...
Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

15 oktober, 2024

Ongeveer dertien jaar geleden vormde Tenerife het decor voor de presentatie van de eerste ‘grote’ Versys, de 1000. ...

Overig nieuws