Terug naar 1920: Super Scout
Een ode aan Oscar Hedström, de Zweedse medeoprichter van Indian. Zo noemt het Zweedse custom bouw duo Anders Lundgren en Lasse Sunberg van Fullhouse Garage Shop hun Super Scout. En een ode, dat is het. Het 1.133cc-blok van een 2016 Indian Scout is voorzien van een watergekoelde Garrett GT25 turbo. Een combinatie die, afhankelijk van de vuldruk, goed is voor zo’n 150 tot 200 pk aan het achterwiel. Hoe dat rijdt? “Geweldig!”, aldus Lundgren, “alsof je met een raket tussen de benen terugschiet naar 1920.”
“We wilden een motor bouwen die deed denken aan de tijd van de Indian boardtracker”, vertelt de designer van de Super Scout. “De Indian Scout met zijn toch al behoorlijk klassieke lijnen vormde daarvoor de ideale basis, al was het alleen al vanwege de naam, de Scouts waren destijds bijna onverslaanbaar.” Hoewel het uiterlijk van de motor absoluut anders doet vermoeden, is de Super Scout onderhuids hypermodern. Enkel de V-twin, brandstofpomp, koplamp en schakelpedaal zijn van de actuele Scout overgenomen, verder werd nagenoeg alles in eigen huis gefabriceerd. Waaronder het frame, dat weliswaar redelijk eenvoudig oogt, maar een crime bleek om te bouwen. “Het was het moeilijkste deel van de bouw eigenlijk”, aldus Sundberg, “nog moeilijker dan het passend krijgen van de turbo.” De turbo, met een externe wastgate met een rvs uitlaatpijp, die prachtig uitlijnt naast de bovenarm dikke uitlaat, dient overigens een tweeledige functie. Enerzijds is er uiteraard het extra vermogen, daarnaast onderstreept het ook het idee van klassieke looks met moderne techniek. En modern is roodhuid, de ECU bijvoorbeeld is volledig te programmeren via een iPad. Geslaagd project wel!