Nieuws

Ten Kate met Yamaha terug in WK Superbike: ‘Meer dan een verschil in kleur’

Ten Kate Racing keert met Yamaha terug in het WK Superbike. Het streven is om ‘in Imola, uiterlijk in Jerez’ met Loris Baz op de grid te staan met materiaal dat identiek is aan de twee andere Yamaha-teams. Daarnaast gaat het team uit Nieuwleusen zich bezighouden met de raceactiviteiten voor Yamaha-klanten. Teammanager Kervin Bos sloeg de kurk van de champagnefles. “Daarna zijn we al vrij snel overgeschakeld op een biertje”, lacht teambaas Ronald ten Kate.

Wanneer het nieuwe team voor het eerst op het grid staat, is nog niet helemaal duidelijk. Assen is in ieder geval niet haalbaar, laat Ronald ten Kate weten. Wij hem samen met Gerrit ten Kate en Kervin Bos over de nieuwe samenwerking. Want voelden ze geen nattigheid voor 30 oktober toen Honda liet weten niet verder te gaan met Ten Kate Racing?

Ronald: “Nee, eigenlijk niet. We waren al bezig met het aannemen van mensen voor het nieuwe jaar, met instemming van Honda. Onze test- en ontwikkelingsplannen voor 2019 lagen allemaal ook al klaar. In april waren mensen van HRC nog bij ons geweest in Nieuwleusen en toen gaven ze niet de indruk dat ze wilden stoppen met ons. Sterker nog, ons werd gevraagd om de rust te bewaren. Wij hadden onze zorgen namelijk uitgesproken over hoe Honda in het ‘productieracen’ staat. De 600 was al weggevallen en in de 300-klasse is Honda ook niet erg geïnteresseerd. Maar wij kregen te horen dat er meer support zou komen, dat er in de toekomst nieuwe modellen zouden komen die zakelijk gezien voor Ten Kate Racing Products interessant zouden zijn. Wij waren benieuwd welke ondersteuning we zouden krijgen. Als Honda vanuit Japan met complete fietsen zou komen, had dat voor ons budget nogal gevolgen. Omdat we het grootste deel van de ontwikkeling zelf deden. Tot het op vrijdag in Qatar plotseling behoorlijk koud werd in de relatie.”

Hadden jullie al wel snel het idee dat het goed zou komen toen jullie met die andere fabrikanten in gesprek gingen?

Kervin: “We zijn eigenlijk nooit gestopt om iets voor elkaar te krijgen, we hebben nooit het licht uit gedaan. Begin januari hebben we weer een klein groepje mensen aangenomen om het bedrijf operationeel te houden.”

Hoe snel waren jullie er achter dat Yamaha het meest concreet zou zijn?

Ronald: “Yamaha kwam met het meest concrete voorstel en dat paste commercieel ook nog eens het beste bij ons. Ook binnen het gehele bedrijf voor klantenracers. De eerste week van januari zaten we in Amsterdam bij Yamaha om tot in detail de zaken door te nemen.”

Is een ander team misschien ook niet zo blij dat Ten Kate er bij komt?

Gerrit: “Dat denk ik niet, nee. Maar wij hebben hier natuurlijk ook meer dan alleen maar een raceteam. Bijna alle Honda’s die ergens ter wereld racen hebben ook wel een link met ons. Ik denk dat Honda dat ook niet eens in de gaten heeft gehad. De nieuwe partner doet dat in combinatie. Als wij zelf met zo’n Yamaha aan de gang gaan, ben je een jaar verder voordat je zo’n ding competitief hebt. Nu kun je dus beter iets kopen, racen en zorgen dat we de boel weer goed op de rit krijgen.”

Hoe zit het met sponsoring?

Kervin: “Dat is een interessant vraagstuk, omdat dat op dit moment nog redelijk blanco is. Een groot deel van de financiering komt uit de verkoop van de materialen en motoren (onder meer de machines van Hayden, Camier en Gagne, red.). Daarnaast zijn we al heel lang in gesprek met een potentiële hoofdsponsor. We hopen dat die er bij onze eerste wedstrijd wel op staat. Daarnaast hebben we partijen die financieren en financiering van Gerrit zelf.”

Maar is het dan ook een flinke gok?

Gerrit: “Het is een hele gok. Maar stoppen was in mijn optiek geen optie en met Racing Products hebben we het altijd wel druk. Soms moet je investeren om over een paar jaar weer wat terug te verdienen. We hebben wekelijks contact met die hoofdsponsor. Dat is een betrouwbare partij, maar we moeten ze één, twee maanden de tijd geven. Het gaat gewoon gebeuren.”

En dan het raceteam: wat kan een coureur die al een half jaar niet meer geracet heeft de rest van het seizoen met een team dat met een nieuw merk gaat rijden?

Kervin: “Heel veel. Ik gooi ‘m er gewoon in: het seizoen is niet geslaagd als wij niet op het podium hebben gestaan. Dat hebben we inderdaad al eens eerder gezegd, maar je weet nu ook waarom we dat vorig jaar niet waar konden maken. Wij hebben er alle vertrouwen in dat we dankzij onze ervaring snel op snelheid zullen zijn. Er rijden andere teams met hetzelfde materiaal; dat is onze referentie. Die rijden top 5 of op het podium.”

Dus Baz is beter dan Van der Mark.

Kervin: “Dat wil ik niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen is dat we competitief zijn ingesteld en er in geloven dat we als team iets goeds kunnen neerzetten. We zijn zo getergd…. Ik denk dat het best gemotiveerde team ooit zal verschijnen.”

Wraakgevoelens?

Ronald: “Dat moet niet de grote motivatie zijn, maar het is wel duidelijk dat we vrij snel op de schermen kijken waar dat merk staat. Gezien de eerste twee races denk ik dat we meer naar anderen moeten kijken. We willen aan het eind van het jaar kunnen zeggen dat we wat hebben opgebouwd. Als je een jaar niet geracet hebt, ben je vrij snel uit beeld. Dus heb je de toekomstambities, dan moeten we er nu ook bij zijn. Als we met Yamaha mooie resultaten behalen en een goede relatie kunnen opbouwen, biedt dat ook weer mogelijkheden.”

Lees het hele interview met Gerrit, Ronald en Kervin in MotoPlus 07, vanaf vrijdag 5 april 2019 in de winkel

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.