Sterkere BMW S1000RR mét vleugels
We maakten er al eerder melding van, maar nu is het dan officieel: de BMW S1000RR gaat met 210 pk onder de knop én met winglets 2023 in.
Dat betekent de eerste update voor BMW’s superbike sinds 2019. De tijd dat een sportkanon iedere twee jaar werd vernieuwd ligt door de dalende verkoopcijfers al weer een tijdje achter ons. Vier jaar is inmiddels de norm. In 2021 lanceerde BMW nog wel de M1000RR als topmodel, maar de standaard-RR bleef dus tot en met huidige modeljaar ongewijzigd. Goed, iets meer topvermogen dus voor de nieuwe S1000RR: 210 tegen 207 pk (voor de puristen: 206,7 tegen 209,4).
Naast de extra paardjes mag de van Shift Cam-nokkenassen voorziene viercilinder nu ook 250 toeren meer draaien. Voorheen werd het topvermogen aangetikt bij 13.500 toeren, nu is dat 13.750 tpm. Met 113 Nm blijft maximum koppel trouwens ongewijzigd. Wel wordt dat bij een hoger toerental bereikt: 11.000 in plaats van 10.500 toeren. Ook het inlaattraject heeft wat kleine wijzigingen ondergaan. De airbox is gemodificeerd, de inlaatkelken zijn heel iets korter en de inlaatkanalen zijn geoptimaliseerd.
Tot een hogere topsnelheid hebben de wijzigingen trouwens niet geleid. De S1000RR knalt ook nu nog met gemak door de 300-grens, maar het hogere topvermogen bij een hoger toerental wordt ‘gehinderd’ door een iets kortere eindoverbrenging. De oorspronkelijke fabrieksopgave van 306 km/uur is naar 303 km/uur bijgesteld. Kniesoor die daar over valt…. Het achtertandwiel telt nu 46 in plaats van 45 tanden en dat komt de acceleratie in alle zes versnellingen weer ten goede.
Daarnaast is ook de ketting iets langer, waardoor de wielbasis met 1.457 millimeter 6 millimeter langer is. Ook de iets minder steile balhoofdhoek van 66,4 graden (was 66,9) draagt daar aan bij. Door 3 millimeter minder offset van de kroonplaten is de naloop met 99,8 millimeter iets langer geworden (was 93,9). Dat moet onder de streep zorgen voor meer stuurprecisie en stabiliteit, ook op hoge snelheid.
Met het oog op dat laatste is de S1000RR vanaf het nieuwe modeljaar pook voorzien van winglets, de bekende vleugels die sinds 2021 ook de M1000RR sieren. Volgens opgave zorgen deze voor een neerwaartse druk tot 10 kilo op het voorwiel.
Ook het aluminium brugframe is licht gemodificeerd voor wat extra flex, aangezien een frame niet te stijf mag zijn in de jacht op die ene seconde op het circuit. Meer goed nieuws: ook de M Chassis Kit met een verstelbaar swingarm-scharnierpunt en hoogteverstelling van de achterzijde van de machine is standaard aanwezig op de nieuwe S1000RR.
De boordelektronica heeft ook wat welkome updates ondergaan. De tractiecontrole (DTC) heeft nu Slide Control voor gecontroleerd driften en het ABS Pro is voorzien van de setting ‘Slick’ voor racebanden. Optioneel blijft de elektronische vering DDC (Dynamic Damping Control) voor achterschokdemper en voorvork.
Af-0fabriek biedt BMW ook een groter assortiment M-onderdelen aan. Naast lichtere wielen – van gesmeed aluminium of carbon – omvat het tevens uitlaatdempers, protectoren, maar ook een adapter voor GPS-tracking en camera’s. Overigens: de M-remklauwen – overgenomen van de M1000RR – onderscheiden zich alleen door hun blauwe kleur en de M-aanduiding van zwarte BMW-klauwen, de door Hayes geleverde onderdelen zijn technisch identiek.
Nieuw zijn verder een lithium accu (M Lightweight), een USB-aansluiting in het kontje, een gewijzigde kabelboom om makkelijker een kortere kentekenplaathouder te kunnen monteren en een eenvoudiger te demonteren achterwiel. De gewichtsopgave is trouwens ongewijzigd. Net als voorheen zet de S1000RR 197 kilo op de schaal, met racepakket 195,4 kilo, met M-pakket 193,5 kilo.
De nieuwe BMW S1000RR is er vanaf € 24.400,-. Klik hier voor meer info.