Sport

‘Ik heb Yamaha bewezen dat ik kan winnen’

De winst op Philip Island stelt Maverick Viñales positief over zijn kansen in de MotoGP van 2019.  “Mijn zelfvertrouwen werd minder, maar ik heb naar Yamaha bewezen dat ik wedstrijden kan winnen. Yamaha moet me een motor geven die beter is voor mijn rijstijl, vooral midden in de bochten. Als we die hebben, hebben we een kans om te vechten.

In Australië was de Spanjaard meteen vanaf de eerste training snel en constant. Andrea Iannone kreeg na een ijzersterk optreden tijdens de trainingen de favorietenrol opgeplakt, maar vanaf de tweede startplaats was Viñales niet alleen onstuitbaar, maar ook was niet voor te stellen dat de 23-jarige na Aragon nog gefrustreerd had verklaard allang niet meer aan winnen te denken. “Dan hou ik mezelf voor de gek”, meende hij toen.

Voorsprong
Zelfs zijn slechte start kon Viñales namelijk niet remmen: de eerste ronde legde hij als negende af, zeven ronden later verwees hij met opzienbarend gemak kopman Dovizioso naar het tweede plan. Viñales bouwde een voorsprong van vier seconden op en had na 27 ronden nog anderhalve tel over op tweede man Iannone en derde man Dovizioso – voor de Ducati-coureur een aanzienlijke verbetering dat zijn ontluisterende dertiende plaats van vorig jaar. Dat de Ducati anno 2018 een allround machine is, bewees ook Alvaro Bautista. De Lorenzo-vervanger was veertiende na de eerste ronde en bezette in de groep achter Viñales zelfs lange tijd een podiumplek. Uiteindelijk legde Bautista na een schakelfout een seconde voor Rins beslag op een zeer eervolle vierde plaats – een bijzondere comeback na liefst drie valpartijen tijdens de trainingen.

Polesitter Marc Marquez moest, na getorpedeerd te zijn door een onfortuinlijke Johann Zarco, de race opgeven. Bij het aanremmen van de eerste supersnelle bocht klapte de Fransman, achteraf door een dubbele slipstream, achterop de 25-jarige wereldkampioen. “Eerst wist ik niet wat er nou eigenlijk gebeurd was”, vertelde Marquez later na zijn eerste DNF in 22 GP’s.

Kwaad
“Eerlijk gezegd was ik kwaad, omdat ik voelde dat iemand me van achteren raakte. Maar toen ik in de box de situatie inschatte en de beelden bekeek, snapte ik het wel. We komen met grote snelheid op dat punt aan. Ik zat in Millers slipstream en remde zelfs iets later dan anders. Toen voelde ik de impact, omdat Zarco achter me de slipstream van twee motoren kreeg. Natuurlijk kun je zeggen dat hij daar rekening mee had moeten houden, maar het is een race-incident. Ik heb al met hem gesproken (Zarco bood zelfs zijn excuses aan, red.) en we hebben beiden heel veel geluk gehad. Dat is het belangrijkste.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.