Slim gedaan!
Internet. Wel eens van gehoord? Je kunt er ook van alles op kopen. Voor weinig. En dat doet bijna iedereen dan ook.
Natuurlijk is dat begrijpelijk, maar een trage zelfmoord. Al die spullen van over de grens wordt betaald met geld dat ons land verlaat. Je lokale shops gaan dus minder verkopen en gaan dicht. Dan komen er allemaal mensen hier in de WW. En die WW betalen wij. Lokaal kopen is op termijn dus altijd goedkopewr dan het Net afstruinen naar iemand die echt iets weg geeft.
Toch?
Valt tegen hoor. Bij Team Liemers motoren, een heel echte motorzak in het Gelderse Lathum kwam een man vragen wat een set banden voor zijn motorfiets kostte.
Dat was hem te veel. Hij ging wel verder zoeken.
Dat deed hij op Internet en een dag of veertien later kwam hij trots terug bij Team Liemers. Of Rik zijn nieuwe bandjes er ff om wilde zetten. Hij had ze voor de helft van de prijs die Team Liemers er voor vroeg meldde de motorrijder trots. Slim gedaan!
De achterband was zeven jaar oud. De voorband vijf. Dat kun je zien aan de productiecode. De eerste twee cijfers daar van geven de productieweek aan. Het tweede stel cijfers het productiejaar. 1511 is een code voor een band die in de vijftiende week van 2011 is gemaakt.
Nieuwe motorbanden die correct zijn opgeslagen (droog, in het donker en in de originele verpakking) mogen tot iets van drie jaar na productiedatum als ‘nieuw’ verkocht worden. Daarna zijn ze een te groot del van hun weekmakers kwijt en zijn ze hard en droog geworden.
Ondanks het feit dat Rik de banden met pijn in zijn hart had willen monteren terwijl hij er niets aan verdiend had… Durfde hij in dit geval de verantwoording niet aan. Want dan had hij niet alleen de scharrigheid, maar ook de domheid van de bandenkoper beloond.
En als er dan wat was mis gegaan? Dan had de dappere bandenkopende dodo zonder twijfel verwezen naar het bedrijf waar de banden gemonteerd waren.
Er zijn trouwens ook slimme Internetbandelaren: die schuren ongewenste info gewoon van het rubber af