Nieuws

Salarissen omlaag om Harley-Davidson weer winstgevend te maken

Het zat Harley-Davidson ook voor de coronacrisis al niet mee en de situatie van het bedrijf is door de pandemie nog iets verslechterd. Om het tij te keren, heeft het bedrijf nu drastische maatregelen aangekondigd.

De afgelopen vijf jaar noteert Harley-Davidson dalende verkoopcijfers, een dalende omzet en dalende winst. Grotendeels te wijten aan een vergrijzende, conservatieve klantenkring en een gebrek aan nieuwe aanwas onder jonge motorrijders. Met de in 2018 gepresenteerde ‘More Roads to Harley-Davidson’- aanpak moest dit veranderen. Dus werden er nieuwe motoren ontwikkeld zoals de LiveWire, kwamen er ook modellen met een kleinere longinhoud (voor de Aziatische markt) en maakte Harley een stap naar tot nog toe merkvreemde gebieden als allroads. Het benodigde geld voor deze vernieuwingen verwierf Harley door kostenbesparingen en door andere geplande investeringen uit te stellen.

En toen begon Amerika een handelsoorlog met de Europese Unie, die flinke gevolgen had voor de afzet van Harley. Om de verhoogde importbelastingen te omzeilen, richtte het Amerikaanse bedrijf daarom de pijlen op Thailand als productieland. Kort daarna, eind februari 2020, kwam het bericht naar buiten dat Matt Levatich zijn positie als directeur van Harley-Davidson had opgegeven. In officiële statements zou er sprake zijn van een wederzijdse beslissing, maar andere bronnen laten weten dat een grootaandeelhouder op de achtergrond aan wat touwtjes heeft getrokken. Momenteel liggen alle productielijnen van Harley-Davidson (sinds 18 maart) stil.

Om al deze tegenslagen op te vangen, heeft interim-directeur Jochen Zeitz nu een aantal flinke kostenbesparende maatregelen aangekondigd. Zo moeten de salarissen van managers met 30 procent verlaagd worden (Levatich heeft naar verluid in 2019 elf miljoen dollar verdiend) en zullen alle andere administratieve medewerkers in de Verenigde Staten tien tot twintig procent van hun salaris moeten afstaan. Daarnaast komt er een personeelsstop en is het plan opgevat om het merendeel van de productiemedewerkers tijdelijk te ontslaan, waarbij hun gezondheidsverzekering wel doorbetaald blijft. Als laatste zijn alle loonsverhogingen voor 2020 geannuleerd en willen Zeitz en de gehele Raad van Bestuur dit jaar afzien van hun bonusuitkering. Dat laatste is overigens meer symbool-politiek, aldus critici. Omdat de top, gezien de huidige stand van zaken, sowieso al geen aanspraak had kunnen maken op een bonusuitkering.

Volgens de berichten zullen deze maatregelen ook voor alle andere locaties buiten de Verenigde Staten gaan gelden. In eerste instantie tot en met het einde van het tweede kwartaal, waarna de situatie opnieuw beoordeeld zal worden.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws