Race-Katana omgebouwd tot straatlegale supernaked
Wat gebeurt er als je als team een jaar lang geen wedstrijden kunt rijden? Dan bouw je rondom een echte superbike een hele bijzondere Katana. Het is exact wat het Britse Team Classic Suzuki deed tijdens de corona-pandemie en de daarbij horende lockdown.
Een GSX-R 1000 uit 2008 diende als donormotor voor de Katana. Geen kant-en-klare, maar een oud WK-racer van het Alstare-team. Overgenomen werden het frame, een speciaal uitlaatsysteem, fabrieksradiateur en oliekoeler met bijbehorende leidingen van aluminium en elektronica met een race-unit van Yoshimura. Om de omgebouwde fiets op een Katana te laten lijken, werden de swingarm en het subframe aangepast. De naked werd voorzien van een aangepaste aluminium swingarm en onder het Katana-zadel pronkt een nieuw subframe. Hierdoor werd het gebruik van Öhlins-stereoachtervering mogelijk, zoals bij de originele Katana. Het rijwielgedeelte werd verder uitgerust met klassiek ogende Dymag CH3-wielen van magnesium en moderne remmerij van Brembo, met de achterremklauw semi-verstopt achter de swingarm voor een wat nettere look. Er werd een verduisterde led-lamp geïntegreerd in het subframe, aan de voorkant werd de originele kuip flink breder gemaakt om de (eveneens led-)koplamp genoeg ruimte te geven en mooi aan te laten sluiten op de tank. De neus wordt verder gecompleteerd door carbon-winglets en grote neusspoilers.
Het lockdown-project kreeg ter afwerking verschillende Katana-logo’s op het zadel en zijkuipen aangemeten door de Britten, met daarnaast het Suzuki-logo op de tank en het Team Classic Suzuki-logo op het kontje. De omgebouwde Katana is nu goed voor 200 pk, aan het achterwiel welteverstaan. Wat er gaat gebeuren met deze fabelachtige omgebouwde Katana? Dat laat Team Classic Suzuki open….