R7, de nieuwe supersport van Yamaha
Hij hing al een tijdje in de lucht, maar nu is ‘ie er ook officieel: de nieuwe Yamaha R7. Een bekende naam, maar dan zonder het voorvoegsel ‘YZF’. Dat blijft voorbehouden aan de legendarische YZF-R7 superbike-racer uit 1999, waarvan er slechts 500 werden geproduceerd. De nieuwe R7 doet het dan ook met flink wat minder vermogen, want hij is technisch gebaseerd op het motorblok van de MT-07 en de Tracer 7 en daarmee mikt Yamaha uiteraard op een jonger sportief publiek.
Voor deze nieuwe, toegankelijke R-loot had Yamaha geen beter blok kunnen kiezen, want de CP2-paralleltwin met zijn 270-graden-krukas staat al jaren bekend als de standaard in zijn klasse. En met een supersportieve jas rond dat blok zouden de Japanners inderdaad wel eens heel nieuwe markt kunnen aanboren, zoals Kawasaki dat eerder deed met de Ninja 650 en Aprilia met RS660.. Maximum vermogen en koppel zijn met respectievelijk 73,4 pk bij 8.750 tpm en 67 Nm bij 6.500 tpm identiek aan dat van de naakte MT-07, maar de R7-variant heeft wel een aangepaste ECU, gemodificeerde luchtinlaatkanalen, een herzien uitlaatontwerp en een aangepast injectiesysteem. Ook is de eindoverbrenging iets anders voor een krachtiger acceleratiegevoel. Belangrijk verschil met de MT-07 is het gebruik van een Assist&Slipper-koppeling, die een stuiterend achterwiel bij te bruusk terugschakelen moet voorkomen en daarnaast de benodigde handkracht voor het bedienen van de koppeling aanzienlijk verminderd. Optioneel kan er trouwens nog voor een quickshfiter worden gekozen, waarmee overigens alleen zonder koppeling is op te schakelen en niet terug.
De twin is gemonteerd in een stalen ruggengraatframe, wat gezien het prijssegment waarin Yamaha met de nieuwe R7 wil acteren geen gekke keuze is. Wel is de KYB-vering instelbaar. De nieuwe 41-mm-upside-down-voorvork is zelfs volledig instelbaar, terwijl de horizontaal geplaatste achterschokdemper met nieuw ontworpen Monocross-linksysteem stelmogelijkheden heeft voor veervoorspanning en uitgaande demping. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met een set 10-spaaks gietwielen met achter een 180/55-band.
Ook de geometrie van de R7 wijkt iets af van die van de MT-07. Zo is de balhoofdhoek met 66,3 graden iets steiler, waar de naloop met 90 mm overigens identiek is. De wielbasis is met 1.395 mm weer iets korter. Rijklaar zet de R7 188 kilo op schaal, wat het betere gooi- en smijtwerk op straat én op het circuit belooft. Uiteraard is er ook qua zitpositie het nodige verschil, want de R7 is voorzien van clip-ons. Een set radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen met een Brembo-hoofdremcilinder tekent voor de vertraging.
Mede door de compacte bouw van het blok heeft Yamaha de stroomlijn van de R7 ook heel smal weten te houden en de Japanners beweren zelfs dat de R7 slanker is dan de R125 en R3. Het neusje sluit uiteraard mooi aan bij de andere supersport van Yamaha, maar heeft door de centraal geplaatste led-koplamp toch een heel eigen gezicht. De koplamp wordt geflankeerd door twee led-contourlampen en maakt in feite deel uit van de M-vormige luchtinlaat, een verwijzing naar de M1 MotoGP-machine. Helaas heeft de nieuwe R7 geen TFT-display, maar een nieuw lcd-dashboard. Ongetwijfeld een prijsverhaal, maar Yamaha heeft nooit vooraan gestaan als het gaat om TFT-displays.
De nieuwe R7 wordt in oktober bij de dealer verwacht en wel in twee kleuren: Icon Blue en Yamaha Black. Een prijs is nog niet bekend.