Premium

Vergelijkingstest straatsport: sportief met 100 pk!

Lange tijd was het rustig in de sportieve middenklasse, maar sinds de afgelopen jaren is er weer flink leven in de brouwerij. We gaan op pad met vijf motoren met volle stroomlijn en een vermogen van zo’n 100 pk, om te kijken wie van hen het beste uit de sportieve verf komt.

Laten we beginnen met het voorstellen van de vijf deelnemers, met als eerste de RS660 van Aprilia. De Italiaan laat op sportief gebied weinig te wensen over en overtuigt tegelijkertijd met alledaags gebruiksgemak. Dat laatste geldt helemaal voor één van de twee nieuwste modellen, de Honda CBR650R E-Clutch. Het schakelsysteem laat zich op papier van een best praktische kant zien, maar papier en praktijk gaan zeker niet altijd hand in hand. Weet de nieuwe E-Clutchte overtuigen? Wie dat in ieder geval wel doet, is de GSX-8S van Suzuki. Qua ergonomie is de Japanner niet op en top sportief, maar qua rem- en stuurgedrag wel.

Dan over naar de Triumph Daytona 660, de enige driecilinder in deze test. De Brit komt in de verbruikstestronde op een verbruik van 1 op 22,7, maar is daarmee niet de zuinigste van de vijf. Dat is namelijk de Yamaha R7. Hoewel deze Yamaha de geniale paralleltwin van de MT-07 draagt, heeft de gekuipte variant het in deze vergelijkingstest niet makkelijk. Niet alleen omdat ‘ie het minste vermogen van dit vijftal heeft, ook op het gebied van elektronica blijft de Yamaha achter ten opzichte van de rest.

Alle vijf hebben ze dus hun eigen sterke- en zwakke punten, maar welke is onderaan de streep het best? In MotoPlus 13/2024 lees je het antwoord op die vraag in de uitgebreide vergelijkingstest!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws