Vergelijkingstest power nakeds
De vermogens van de BMW M1000R, Ducati Streetfighter V4 S en Triumph Speed Triple 1200RS zijn natuurlijk totaal over de top als je bedenkt dat ze hoofdzakelijk zijn bedoeld voor gebruik op secundaire wegen. Aangezien je het potentieel van deze powernakeds daar niet volledig kunt benutten, zijn we met dit explosieve trio na de straattest ook het circuit op gegaan. (In)spanning en sensatie gegarandeerd!
Natuurlijk is de weg naar het circuit toe een deel van het doel van de reis. Deze motoren willen het liefst op eigen kracht naar het circuit rijden en dat ook weer op dezelfde wijze verlaten. Naast de focus op pure prestaties qua vermogen en stuureigenschappe, moet er dus ook een zekere mate van rijcomfort en praktische bruikbaarheid zijn. In deze test rijden we daarom vanuit het zuiden van Frankrijk naar het Noord-Spaanse achterland, waar we als doel het Circuito d’Alcarràs hebben. Hier laten we de drie nieuwste machines in deze klasse het tegen elkaar opnemen. Bij de BMW en de Ducati betreft het de duurdere versie van het basismodel (respectievelijk de S1000R en Streetfighter V4 zonder S), bij de Triumph gaat het om de basisversie. Dat is echter omdat de duurdere 1200RR een motor met tophalf en clip-ons is, dus een andere categorie. Neemt niet weg dat de RS-versie al een hoogwaardig model is, zoals de typeaanduiding ook aangeeft.
Welke van deze drie motoren slaagt er het beste in om de spagaat tussen straat en circuit te maken? Welke rijdt het gemakkelijkst, en hoe is het om er lange etappes mee te rijden? Het antwoord daarop vind je in MotoPlus 11/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…