Premium

Test communicatiesystemen

Zeg je communicatiesets, dan zeg je in de meeste gevallen Cardo of Sena. Beide fabrikanten hebben een breed scala aan modellen voor iedere portemonnee, en treffen elkaar daarom in deze tweestrijd verdeeld over drie prijsklassen.

In categorie één, ofwel instap, neemt de Spirit HD van Cardo het op tegen Sena’s SF2. In de middenklasse treffen de Cardo Freecom 4X en Sena Spider ST1 elkaar en in de high-end klasse strijden de Cardo Packtalk Edge en Sena 50 S om de winst. Maar er zijn natuurlijk ook nog alternatieven van bijvoorbeeld Midland en Uclear. We beoordelen de systemen van Cardo en Sena op drie punten: installatie en inbouw, functionaliteit en bediening, en geluidskwaliteit. Verder kijken we naar de gemeten reikwijdte, accuduur, leveringsomvang, geluidssterkte, audiokwaliteit van de intercom en van de muziek. Dat doen we natuurlijk in de praktijk, maar omdat bergpassen en straten in een stad niet te vergelijken zijn met een rechte weg door onbebouwd terrein, kijken we ook wat er gebeurt als er storende elementen zoals bomen, auto’s en heuveltoppen om de hoek komen kijken. De geluidskwaliteit beoordelen we dan weer op basis van een gestandaardiseerde frequentieanalyse, en daarnaast kijken we ook naar het deelnemen aan en de bruikbaarheid in een groep. Als alle voor- en nadelen tegen elkaar zijn afgewogen komt er uiteraard een oordeel uit.

Maar wat zijn de specificaties van de zes systemen, en wat zijn de sterke- en zwakke punten van elk systeem? Je leest het in MotoPlus 19/2022!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws