Premium

Rij Indruk KTM 990 RC R: prototype sportfiets

Het begon als een project tijdens de overuren, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardig R&D-project: de KTM 990 RC en RC R. De Oostenrijkse superbike wordt volgend jaar verwacht, maar wij konden alvast exclusief rijden met het prototype!

Donor voor de RC was de 990 Duke. Toen die op de markt kwam was voor de technici van de ontwikkelingsafdeling namelijk meteen duidelijk wat voor een schat ze hadden gecreëerd, vooral het geweldige motorblok. En omdat er op de ontwikkelingsafdeling van de Oostenrijkers een stevig sportief vuur laait, werden er een Duke-frame en -swingarm gepakt, een WP-voorvork en een paar clip-ons, waarmee in de overuurtjes een rasechte supersport op wielen werd gezet. Een RC-model boven de bekende 390-eencilinder stond aanvankelijk überhaupt niet op de planning, maar dat kon de heren sleutelaars in Mattighofen niet echt deren. Gewoon maken, zonder een planningstraject of ander organisatorische leidraad. Ben je een echte 9-tot-5-werknemer, dan heb je op de ontwikkelingsafdeling van de Oostenrijkse fabrikant dus weinig te zoeken.

Toen de matzwarte stroomlijndelen eenmaal op hun plek zaten, trok de harde kern er met de nogal afwijkende verschijning op uit. “We merkten direct al, hoe goed ‘ie het op secundaire wegen deed”, licht Andreas Schülling, chef op de R&D-afdeling, dat eerste ritje toe. “Dat kon je op dat moment al niet meer als een Duke met een kuip bestempelen. Wat een potentieel!” En aangezien het op dat moment nog niet meer dan een R&D-project was, gaven de scheppers van de machine hem zelf een doopnaam: Frankenstein.

Waar de paralleltwin die huiveringwekkende naam aan dankt? Dat lees je allemaal in MotoPlus 17/2024!

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws