Eerste test BMW M1000R
Met de nieuwe M1000R legt BMW de lat hoog in competitieve veld der hypernakeds. De naakte M doet dat met het 210 pk sterke ShiftCam-blok van de S1000RR, prominent aanwezige vleugels, een flitsend kleurschema en een hele waslijst opgewaardeerde onderdelen. In de Zuid-Spaanse bergen maken we kennis met de naked.
De route voor deze test voert door kloven en langs ravijnen ten westen van Mojacar. Ik zit lekker een beetje om me heen te kijken en er is zelfs tijd om wat te mijmeren over de architectuur en blauwe luchten. En dat op een 210 pk sterke testosteron-bom! Als er ruimte is haal ik in en trek ik die viercilinder door tot 9.000 toeren waarbij er al rap 180 kilometer per uur op de teller staat. Bedenk dan dat de M1000R kan doorhalen tot 14.600 toeren en dus het echte vuurwerk pas losgaat boven de 10.000 toeren. Had ik al gezegd dat het hard gaat? Wat kogelt dit ding vooruit, als ‘ie de kans krijgt. Verder krijg je ook de indruk dat er veel geld en tijd is gestoken in de finetuning van de naakte M, alles gaat licht, soepel en gesmeerd. Ook zijn de vering en demping vrij stug.
Hoe de M verder bevalt? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 24/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…