Blussen accuvoertuigen
Een elektrische motor heeft zo z’n voordelen, maar uiteraard ook zijn nadelen. Want waar loopt de brandweer tegenaan bij het blussen van een brandende elektrische motorfiets?
Eerst het goede nieuws: de kans op het ontstaan van brand in een geparkeerde elektrische motorfiets is niet groter dan in een motor met fossiele brandstoffen, en ook de vlamtemperatuur komt nagenoeg overeen. Maar waarom heeft de brandweer dan meteen de handen vol bij een brandende elektromotor? Dat komt door de lithium-ion batterij, die het meest gebruikt wordt bij elektrische motoren. De brand in zo’n batterijpakket wijkt allereerst af in brandverloop en brandduur ten opzichte van conventionele brandstofvoertuigen. Ze kunnen bovendien gepaard gaan met herhaaldelijke kleine explosies, fakkels, rondvliegende delen en steekvlammen. Bovendien ziet de brandweer zich geconfronteerd met toxische gassen als waterstoffluoride en waterstofchloride. Tot slot is er sprake van hoge voltages van 400 Volt, met uitschieters tot 800 Volt.
Maar waarom duurt zo’n brand dan langer dan bij een fossiele brandstofmotor? En hoe krijgt de brandweer het vuur onder controle? Dat lees je in MotoPlus 19/2022.