Opvallend offroadje
De fabrikanten van elektrische motorfietsen schieten in China als paddenstoelen uit de grond. Tromox is er eentje van, die met deze MC10 echter wel een bijzonder leuk concept voor beginnende motorrijders in de aanbieding heeft.
De soft-enduro met een rijklaargewicht van slechts 90 kilo wordt namelijk aangedreven door een 10 kW (ongeveer 14 pk) en 280 Nm sterke elektromotor, waardoor ‘ie in Europa onder de A1-klasse valt. Dat lage gewicht dankt de offroad onder meer aan een aluminium swingarm en brugframe, waarin één of twee 72V/30Ah lithium-ion accupakketten kunnen worden ondergebracht. In combinatie met twee accupacks stijgt het gewicht overigens naar ongeveer 100 kilo. Afhankelijk van de keuze voor één of twee accupakketten bedraagt de actieradius dan respectievelijk 60 of 120 kilometer. Het opladen gaat gewoon via de reguliere netstroom en neemt drie of zes uur in beslag. Optioneel is er een snellere 15 A lader (standaard 10 A).
Echt snel is de elektromotorfiets met maximaal 90 km/uur overigens niet. Al moet je die topsnelheid uiteraard wel in relatie tot het offroadconcept zien, en dan valt het wel mee. Voor die ‘spielerei’ in het terrein is de MC10 uitgerust met onder meer ruime veerwegen, spaakwielen en noppenbanden in de maten 80/100-19 en 90/90-18. Een gecombineerd remsysteem, met voor en achter een enkele schijf, is standaard, ABS wordt als optie aangeboden. En hoewel de MC10 best minimalistisch oogt, is ‘ie best modern met onder meer led-verlichting rondom, aluminium stuur, keyless-start en digitaal dashboard met connectivity.
Bovendien heeft ‘ie ook nog een achteruitversnelling voor het rangeren, wat gezien het gewicht vooral een leuke gimmick lijkt.
Onder de streep gewoon een erg geinig concept, dat inmiddels ook al buiten de Chinese landsgrenzen verkrijgbaar is. In Zuid-Afrika staat de MC10 bijvoorbeeld voor omgerekend € 9.000,- in de showroom (één accupack). Of de Tromox ook naar Europa komt, is echter maar zeer de vraag.