Op vliegvakantie met motorkleding, hoe neem je alles mee?
Wie van plan is met het vliegtuig naar een fraaie locatie te reizen om daar een prachtige motorrit te maken, loopt onherroepelijk tegen de vraag aan hoe je alles mee krijgt. In tegenstelling tot de reguliere bagage, zijn er namelijk een aantal uitdagingen.
Uitdagingen waar wij ook regelmatig tegenaan lopen als we op pad gaan. Om uit te zoeken wat het makkelijkste reizen is, hebben we tien reistassen aan een uitgebreide test onderworpen. Welke reistas de beste is, hangt net als zo veel zaken af van waar je hem precies voor gaat gebruiken.
Om verschillende concepten met elkaar te kunnen vergelijken, hebben we de voorwaarde voor deelname heel breed gehouden: een reistrolley geschikt voor een motoruitrusting. Zelfs een maximale prijs hanteerden we niet. Als testuitrusting kozen we voor een volledige offroad outfit, inclusief laarzen en helm. Qua pakvolume is dat ongeveer vergelijkbaar met een leren racepak, racelaarzen en integraalhelm.
Een aanbeveling? Wel meer dan eentje! Benieuwd welke tas het best bij jouw eisen past? Lees de hele test in MotoPlus 01 – 2020, ook digitaal beschikbaar via deze link.
Wees voorbereid
Zelfs de beste tas brengt je weinig plezier, wanneer je vlak voor vertrek nog een sprintje moet trekken naar de afgiftebalie voor speciale ruimbagage, omdat je reistas niet aan vereisten
van de luchtvaartmaatschappij voldoet. Daarom een klein puntje van aandacht! Alle door ons geteste reistassen vallen buiten het maximale formaat dat door nagenoeg alle luchtvaartmaatschappijen wordt gehanteerd.
Deze schrijven voor dat de som (de som inderdaad!) van lengte, breedte en hoogte maximaal 158 centimeter mag bedragen en daaraan voldoet er niet een van dit testpanel. Net als zo’n beetje iedere middelgrote en grote reguliere koffer.
Navraag bij de KLM leert dat men niet zo heel strikt aan deze richtlijn vasthoudt, het gewicht is veel meer doorslaggevend. In alle jaren dat wij dit werk doen is er ook nog nooit een tas geweigerd vanwege het formaat. Mocht je evenwel het zekere voor het onzekere willen nemen, dan kun je het beste vooraf extra bagage bijboeken. Dit op de luchthaven zelf ook, alleen betaal de je dan wel fiks meer. Afhankelijk van het formaat en het aantal extra kilo’s betaal je tussen de veertig en tweehonderd euro extra.
De test-deelnemers
Zoals aangegeven hebben we in MotoPlus 01 – 2020 een breed scala aan reistassen voor je getest. De prioriteit lag daarbij uiteraard bij het vervoeren van de basisuitrusting. Maar ook zaken als vrijetijdsgarderobe en aanverwante zaken zijn niet vergeten. De geteste tassen:
Q-Bag – Travel Bag Sponsor 120 Liter
Touratech – Duffle RS 110 l
Thor – Transit Wheelie Bag
Racefoxx – Mega Racebag
Fox – Shuttle Roller
Bering – 150L
BMW Motorrad – Giant Bag
Alpinestars – Komodo Travel Bag
Acerbis – X-Moto Bag
Ducati – Redline Trolley T1