Onze veilige toekomst
Na een ellenlange aanloop zal vandaag de uiteindelijke stemming over de nieuwe Europese regels voor motorfietsen en andere voertuigen plaats vinden. Spannend?
Het gaat niet alleen over motorfietsenm ook over bromfietsen, scooters, quads en ATV’s.
Volgens de persdienst van het Europees Parlement zijn deze voertuigen goed voor maar 2% van het totale verkeer, maar zorgen ze daarbij voor 16% van de dodelijke ongevallen.
De nieuwe, strengere regelgeving zal volgens de Brusselse Denkers vooral gericht zijn op "groener en veiliger". Eerst zal er over het door rapporteur – en motorrijder – Wim van de Camp geformuleerde voorstel besproken worden.Daarna wordt er gestemd.
De nieuwe wetgeving zal er in hoofdlijnen uit bestaan dat ABS verplicht wordt op alle motoren boven de 125cc, terwijl voor motoren (en bromfietsen) onder de 125cc een keuze tussen ABS of een gecombineerd remsysteem (Combined Braking System, CBS) gemaakt mag worden. Daarnaast zal qua emissies voorgesteld worden dat Euro 4 eisen vanaf 2016 gaan gelden en de strengere Euro 5 limieten vanaf 2020 ingevoerd gaan worden.
Wij hebben al een spionage foto van de volgende stap: een motorrijder met ingebouwde airbags