Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is echt waar. Net als al eerder op de markt verschenen X-ring kettingen, heeft ook de M Enducance een permanente smeermiddelvulling tussen de bussen en schakelpennen, die wordt omsloten door X-ringen. Tot zover niets nieuws dus. De echte game-changer zit hem dan ook in de tot op heden noodzakelijke smering van de buitenzijde. Dat wat tot op heden steeds gebeurde tijdens het welbekende ‘ketting smeren’.
Dat is bij de ketting van BMW namelijk niet meer nodig. Bij de nieuwe ketting wordt namelijk gebruikgemaakt van een nieuw coatingsmateriaal voor de bussen genaamd tetraedrische amorfe koolstof (ta-C). Misschien beter bekend onder de naam ‘diamantachtige koolstof’. Deze coating kenmerkt zich door zijn extreme hardheid en weerstand. Hierdoor komt de coating tussen de bekende DLC-coating (Diamond Like Carbon) en zuivere diamant in te staan.
In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte metalen, slijt de ta-C coating niet. Bijkomend voordeel is dat de coating ook een veel lagere wrijvingscoëfficiënt heeft. Hierdoor is de ketting prima zonder extra smeermiddel te gebruiken. Daarnaast moet ook het spannen van de ketting verleden tijd worden, omdat de ketting niet slijt.
BMW laat weten dat de ketting, die in samenwerking met de specialisten van Regina is ontwikkeld, zo’n 20.000 kilometer mee moet gaan voor hij vervangen moet worden. Vergelijkbaar met de levensduur van een goed onderhouden reguliere ketting.
Wie denkt dat de ketting binnenkort overal in de schappen komt te liggen, heeft het mis. De ketting is voorlopig alleen beschikbaar voor de BMW S1000RR en S1000XR van BMW voor een prijs van € 286,08 euro. Wie van plan is één van deze motoren nieuw te kopen, kan de ketting er voor een meerpijs van 100 euro in de fabriek op laten leggen.
Dat de ketting niet voor iedereen op de markt komt, ligt aan het feit dat BMW exclusiviteit wil houden. Het merk laat weten dat ze de exclusieve eigenschappen van de ketting voor een ruime periode hebben laten vastleggen. Hoe lang precies, wil BMW niet bekendmaken.
Desondanks is het wel een bijzondere ontwikkeling. Mocht de ketting van BMW echt zo goed werken als beloofd wordt, dan is kan het zomaar een nieuwe comfortrevolutie betekenen. Klinkt goed!