Nieuwe Suzuki SV650 en V-Strom 650 op komst?
Suzuki lijkt te werken aan een nieuwe paralleltwin en daarmee aan een opvolger van de SV650 en V-Strom 650. Uitgelekte patenttekeningen lijken dat te bevestigen. Daarmee lijkt Suzuki zich wat motorconcept bij de concurrentie aan te sluiten en te breken met een al ruim twintig jaar durende 90-graden-V-twin-traditie.
Bij Suzuki werken ze al meerdere jaren aan de ontwikkeling van turbomotoren. Het Turbo-Twin-project maakte in 2013 haar opwachting met de ‘Recursion’-conceptbike, die was voorzien van een 588 cc twin met een enkele bovenliggende nokkenas. Twee jaar later was dit blok omgetoverd in een 700cc-variant met dubbele bovenliggende nokkenassen. Het XE7-motorblok werd op de Tokyo Motor Show getoond. Sindsdien kwam er een gestage stroom patenten voorbij, maar tot augustus 2020 wees niets er nog op dat er een ongeblazen variant van dit blok zat aan te komen.
Tot nu! Er zijn documenten opgedoken, die niet alleen details prijsgeven over een normaal aanzuigend motorblok, dat is afgeleid van het turbo-prototype, maar ook over een nieuwe motorfiets. Een machine die de SV650 zou kunnen opvolgen, en wel met een paralleltwin. Op de patentdocumenten zijn afbeeldingen te zien van een benzinetank, zadel en subframe en van een stalen buizenframe, waar het motorblok als een dragend deel in wordt ondergebracht.
Alhoewel de afgebeelde motorfiets hoogstwaarschijnlijk op een nieuwe SV650 duidt, ligt een nieuwe V-Strom 650 uiteraard ook voor de hand. Ook een SV700 en V-Strom 700 zijn denkbaar. Maar het heeft er wel alle schijn van dat we daar nog even geduld voor moeten hebben, want in 2021 brengt Suzuki waarschijnlijk eerst een licht gemodificeerde versie van de SV650 uit, die aan de Euro5-norm voldoet. De nieuwe paralleltwin van Suzuki lijkt – met of zonder turbo – een project voor de jaren er na.