Nieuws

Nieuwe motoren worden flink duurder door Belastingplan

Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.

In het nieuwe Belastingplan staat namelijk dat de regels rondom de BPM aangepast worden. Kort samengevat wil de Belastingdienst het moment waarop de hoogte van de luxe-belasting bepaald wordt, laten samenvallen met de eerste registratie van een nieuwe auto. Het doel hiervan is de Belastingdienst een hoop werk te besparen.

Hoewel dat best een goede insteek is, kleeft er wel een heel naar gevolg aan waardoor het kopen van nieuwe motoren een stuk duurder gaat worden. “Op dit moment wordt de hoogte van de BPM vastgesteld bij kentekenregistratie, en wordt de BPM definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van tenaamstellen van de auto. Omdat de BPM-afdracht aan de Belastingdienst heel dicht bij aflevering van de auto aan de klant ligt, redeneert de Belastingdienst dat het autobedrijf de BPM namens de klant afdraagt, waardoor er geen btw over dat bedrag betaald hoeft te worden”, legt de Bovag uit. Maar dat gaat dus veranderen.

“In de nieuwe situatie is er geen sprake meer van en zou je dus ook btw over de BPM moeten gaan betalen. Belasting op belasting dus. Voor een motor (met een netto-
catalogusprijs van meer dan € 2.133) betekent het dus dat je dan 21 procent belasting moet gaan betalen over de 19,4 procent BPM. Hierdoor kan een motor zomaar 500 euro meer gaan kosten. Bij auto’s komt het neer op zo’n 1.000 euro tot 2.000 extra en bij campers liggen die bedragen nog veel hoger. Daar zit zo maar 50 duizend euro BPM op, wat zou leiden tot 10 duizend euro btw extra.”

Overigens speelt dit probleem niet alleen bij nieuwe motoren. Ook gebruikte voertuigen die niet in de zogenaamde margeregeling vallen, zullen te maken krijgen met dit probleem.

De BOVAG gaat de Belastingdienst, Financiën en politiek wijzen op dit ongewenste effect en vragen om – linksom of rechtsom – te voorkomen dat motorkopers belasting op belasting moeten betalen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws