Nieuws

MV Agusta in de etalage?

In Italië doen al een tijdje geruchten de ronde dat MV Agusta in de etalage staat, zo zou er onder meer met KTM worden gesproken over een eventuele overname. In een persoonlijke boodschap spreekt MV Agusta CEO Timur Sardarov deze geruchten nu hardnekkig tegen: “Wij zullen onafhankelijk van de grote motorfabrikanten blijven opereren, ondanks deze moeilijke tijden zijn we goed op weg om onze doelen voor 2020-2025 te realiseren.”

De geruchten komen niet helemaal uit de lucht vallen, de firma bevindt zich momenteel namelijk in een omslagfase. Onlangs maakte MV bekend dat het Stephan Zache als nieuwe directeur van de designafdeling had aangesteld en dat zowel de design- als technische afdeling een nieuwe organisatiestructuur zou krijgen. Structurele organisatorische veranderingen kortom, die een uitstekende voedingsbodem voor bovenstaande speculaties vormden.

Het nogal roerige verleden van de Italiaanse fabrikant doet daarbij de rest. In oktober 2014 werd bekend dat AMG een belang van 25% in MV Agusta had genomen, toen nog met Giovanni Castiglioni aan het roer. In het voorjaar van 2016 schampte MV vervolgens langs de afgrond van een faillissement en presenteerde het een saneringsplan om weer financieel gezond te worden. Dat alles bleek niet voldoende om AMG binnenboord te houden, waarna de Russische investeringsmaatschappij Black Ocean Group van Sardarov in 2016 instapte en een jaar later zelfs een meerderheidsbelang in MV verwierf. Sindsdien staat Sardarov aan het hoofd en schrijft MV Agusta weer zwarte cijfers. Zijn strategie: geen massaproductie, maar exclusieve motoren voor een al even exclusieve prijs.

Via Facebook heeft Sardarov laten weten dat hij geenszins van plan is om MV Agusta in de verkoop te doen, maar dat het het reeds ingeslagen pad blijft bewandelen. Zo gaat het komend jaar onder meer gewoon van start in de Moto2 met het Forward Racing Team met coureurs Lorenzo Baldassarri en Simone Corsi. En ook in het WK Supersport staan twee MV’s op de startgrid, één met de Finse coureur Niki Tuuli, het tweede zitje is nog vrij.
Het voorbestaan van MV Agusta als zelfstandige onderneming lijkt dus wel gewaarborgd, al kan het natuurlijk alle kanten op. Als er immers één ding zeker is bij MV Agusta, dan het wel dat niets zeker is!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws