Nieuws

Motornieuws 2025 – Kawasaki Versys 1100

De komst ervan hing al een tijd in de lucht, maar nu is ‘ie ook officieel gepresenteerd. Kawasaki geeft haar ‘grand tourer’ een fikse update en die gaat vanaf nu als Versys 1100 door het leven.

De grote Versys zit al sinds 2012 in het Kawasaki gamma, waarbij de dikke 1.043cc viercilinder wordt geroemd om zijn enorm elastische en bovenal bullige karakter. Maar wat goed is, kan blijkbaar altijd nóg beter, wat Kawasaki ertoe bewoog om de nu Euro5+ vier-in-lijn flink aan te pakken.
Zoals de nieuwe modelnaam al aangeeft schroeven de Japanners de cilinderinhoud door een drie millimeter langere slag (nu 59 mm) op tot exact 1.099 cc. Verder kreeg het blok een aangepast gasklephuis, 45 mm langere middelste inlaatkelken en aangepaste nokkenassen met iets minder kleplift (beide ten faveure van meer koppel in het lage- en midden toerengebied), aangepaste mappings en wat meer vliegwielmassa.

Resultaat van alle inspanningen is niet alleen een flink hoger maximum vermogen, dat groeit van 120 naar 135 pk, maar belangrijker nog wel een beduidend hoger maximum koppel van 112 newtonmeter (was 102 Nm). Om de extra warmteontwikkeling van die verhoogde prestaties te compenseren, is aan de voorzijde van het blok nu een oliekoeler gemonteerd. Om het extra vermogen en koppel optimaal te kunnen benutten zijn ook de overbrengingsverhoudingen van de vijfde en zesde versnelling licht aangepast, en zijn zowel de primaire als secundaire overbrenging (42 : 15 i.p.v. 43 : 15) nu langer.

Op alle andere vlakken zijn de updates weliswaar overzichtelijk, maar op het eerste oog zeer zinvol. Een iets grotere achterste remschijf en standaard USB-C-aansluiting op het stuur bijvoorbeeld, maar zeker ook de update van de quickshifter. Deze is nu al vanaf 1.500 toeren inzetbaar, in plaats vanaf 2.500 toeren zoals voorheen. Lijkt muggenzifterij, maar door de souplesse van het blok deed je toch vaak onder dat toerental vergeefs een poging tot opschakelen zonder koppeling.

Die quickshifter vind je overigens enkel op de rijker aangeklede S en SE uitvoering, op de basisversie, die standaard wel beschikt over onder meer cruise-control en hellingshoekafhankelijk ABS en tractiecontrole, is deze optioneel. De S en SE beschikken als extra’s onder meer ook nog over een TFT dashboard met smartphone connectivity en voice-command (standaardversie LCD dashboard), handvatverwarming en geïntegreerde rijmodi. De SE is als enige van het trio ook nog behangen met Showa’s elektronische veersyteem met Skyhook technologie.

De nieuwe Versys 1100 standaardversie is er enkel in het zwart, terwijl de S en SE er in het grijs/zwart en wit/zwart zijn. Prijzen volgen op een later tijdstip. Info: www.kawasaki.nl

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws