Motornieuws 2024 – BMW M1000XR
De nieuwe M1000XR is een mix van de S1000RR en S1000XR en dat belooft op papier al heel wat spektakel.
Na de M1000RR Superbike (eerste test) en de M1000R Roadster (eerste test) introduceert BMW nu de ultieme Duitse cross-over: de M1000XR. Het recept bij M-modellen is altijd gelijk: een toename van het vermogen, gewichtsverlies (vier kilo), krachtiger remmen en een opgewaardeerd rijwielgedeelte.
Om bij het vermogen te beginnen: een 2024 S1000XR produceert 170 pk, de M-variant doet er daar rustig 31 bij. Het topvermogen bedraagt 148 kW (201 pk) bij 12.750 tpm. Het maximum koppel geeft de vier-in-lijn af bij 11.000 tpm en dat bedraagt 113 Nm. Om de trekkracht nog verder te vergroten monteert BMW een groter (47 in plaats van 45 tanden) achtertandwiel. Bovendien zijn de vierde, vijfde en zesde versnelling korter dan op een standaard S1000XR.
Aerodynamica is normaal geen issue op een cross-over, maar wel als er een M op de kuip staat. Deze BMW heeft dus vleugels om bij supersone snelheden druk op het voorwiel te houden. De M-remmen moeten daar ook prima toe in staat zijn. De blauwe remklauwen grijpen in combinatie met de radiale rempomp in twee Ø 320 mm remschijven.
De vering heeft Dynamic Damping Control (DDC) en een instelbare veerconstante. De stuurdemper is eveneens instelbaar. De bovenste aluminium kroonplaat is extra luxe uitgevoerd. Het daarin opgehangen zwarte stuur levert een sportievere, meer naar voren gebogen, zithouding op.
Als je de M maar een suf ding vindt, kun je nog altijd gaan voor het M Competitie Pakket. Dat bestaat uit: carbon wielen, carbon onderdelen als hugger, zijpanelen voorspatbord. Het totale gewichtsverlies komt uit op drie kilo. Om helemaal op maat te zitten heeft het pakket een volledig instelbare rem- schakelset. Het Competitie Pakket voegt nog wel eens € 5.175,- toe aan de verkooprijs van € 30.750,-.
Klik hier als je alles wilt weten over de M1000XR of op zoek bent naar een dealer in de buurt.