Nieuws

Motornieuws 2023 – Honda CB750 Hornet

Dat ‘ie zou komen, is eigenlijk geen verrassing meer. Maar in welke vorm de nieuwe Honda Hornet zijn rentree zou maken, en met welke specificaties, daarover was nog niet heel veel bekend. Tot nu dan, want op de Intermot in Keulen trokken de Japanners het doek van deze volledig nieuwe CB750 Hornet, die met de beloofde kernwaarden ‘fast, agile, fun’ op papier in ieder geval de oude Hornet-tradities in ere houdt!

In 1998 alweer maakte de Honda Hornet (type CB600F) zijn entree in de motorwereld en eigenlijk zou hij dus komend jaar zijn zilveren jubileum vieren. Ware het niet dat de Hornet in 2014 van het toneel verdween ten faveure van de CB650F. Nu is ‘ie dus terug, in een conceptueel gezien vergelijkbare vorm als zijn stamvader. Een lichtvoetige middenklasse naked die veel biedt voor een betaalbare prijs. Op technisch front is het evenwel een heel ander verhaal, waar de oude Hornet nog over een vier-in-lijn beschikte (die uit de sportieve CBR-stal kwam), is de nieuwe uitgerust met een hagelnieuwe 755cc-paralleltwin met 270° krukas.

Klinkt als een bekend concept, toch is het geen doorontwikkeling of aangepaste versie van de twin van het NC platform. De Hornet heeft duidelijke sportievere ambities en dat vertaalt zich in een blok met een kortere slag (63,5 mm ten opzichte van 80,0 mm) met flink meer vermogen en koppel, dat ook bij een hoger toerental wordt vrijgegeven. De met een Uni-cam-cilinderkop uitgeruste twin (enkele bovenliggende nokkenas die zowel in- als uitlaatkleppen bedient) levert zijn maximale vermogen van 92 pk namelijk af bij 9.500 toeren, terwijl het maximum koppel van 75 Nm piekt bij 7.250 tpm. Om het blok, met assist & slipper koppeling, zo compact mogelijk te houden, drijft het tandwiel van de primaire aandrijving ook direct de balansas aan.

De twin is voorzien van ride-by-wire, wat de weg vrijmaakt voor tal van hulpsystemen. Aan boord zijn onder meer drie standaard rijmodi (Rain, Standard en Sport), elk met een passend (interventie)niveau van de vermogensafgifte, hoeveelheid motorrem en tractiecontrole (met geïntegreerde wheeliecontrole), die elk drie standen kennen. De vierde User-rijmodus kun je geheel naar eigen voorkeur inrichten. Het hoe en wat je allemaal hebt ingesteld, vind je terug op een informatief en kleurrijk TFT-scherm, dat ook voorziet in bluetooth-connectivity.

Dan over naar het rijwielgedeelte, met als basis een stalen brugframe, Showa SFF-BP upside-down voorvork en een via een Pro-link werkende schokdemper achter. Veel instelmogelijkheden zijn er niet, enkel de veervoorspanning achter is vijfvoudig instelbaar. Met de relatief lange wielbasis van 1.420 mm mikt Honda op een goede rechtuitstabileit, terwijl de 65° balhoofdhoek en naloop van 99 millimeter indachtig licht voetenwerk zijn. Aan dat laatste draagt ook de bescheiden 160 achterband bij. Het is duidelijk dat Honda een lekker onderhoudende, maar tegelijkertijd ook toegankelijke fiets wil neerzetten. Iets waaraan ook de prima zithoogte van 795 mm bijdraagt.

Er is per direct ook een hele reeks accessoires voor de nieuwe Hornet beschikbaar (o.a. een quickshifter, duozitcover etc.), die deels zijn samengevoegd in een drietal standaardpakketten: het sport-, stijl- en toerpakket. Wanneer de nieuwe CB750 Hornet bij de dealer staat, is nog niet bekend, wel dat ‘ie er in vier kleurvarianten komt: wit (met rood frame), zwart (met rood frame), matgrijs en matgeel. De prijs van de nieuwe CB750 Hornet bedraagt respectievelijk € 8.999,- voor Nederland en € 7.799,- voor België. Info: www.honda.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws