Nieuws

Motornieuws 2023: BMW M1000R

Het superlatieven-gamma van BMW, we hebben het natuurlijk over de in 2021 gelanceerde M-lijn, is tot op heden nogal overzichtelijk (om er maar even een understatement van jewelste tegenaan te gooien). Die bestaat namelijk uit één model, het WK Superbike-homologatiemodel M1000RR om precies te zijn. Maar nu komt er een tweede bij en wel in de vorm van de veruit sterkste naked bike ooit uit Beieren: de M1000R!

Aan de basis van de naakte M staat natuurlijk het zustermodel S1000R uit de BMW-stal, waarvan uitrusting, vormgeving en prestaties naar een welhaast hypersportief niveau zijn getild. Tot noch toe was de Duitse fabrikant van mening dat 165 pk voor een roadster, zoals de Duitsers hun liter naked zelf typeren, meer dan voldoende was. En laten we eerlijk zijn, zeker op de openbare weg kom je daarmee aan spierballen niet echt tekort. In het land der M-modellen is er echter geen ruimte voor bescheiden- of terughoudendheid, woorden als voldoende of redelijk komen in het M-woordenboek simpelweg niet voor.

En dus kreeg de M R niet een licht opgepepte versie van de S1000R viercilinder aangemeten, maar werd gewoon jongste, 210 pk sterke ShiftCam viercilinder van de nieuwe S1000RR tussen de framebalken gelepeld. In combinatie met een volgetankt rijklaargewicht van nét geen tweehonderd kilo (199 kilo om precies te zijn), betekent dat een pk/gewichtsverhouding van meer dan één pk per kilo. Je hoeft geen natuurkundig te zijn om te kunnen voorspellen dat dat wel van de plaats wil komen. Zeker omdat de M R ten opzichte van de reguliere versie ook nog een groter achtertandwiel kreeg (47 t.o.v. 45 tanden), evenals een kortere vierde, vijfde en zesde versnelling. Meer trekkracht kortom, toch bedraagt de topsnelheid nog altijd een voor een naked bike bijna achterlijk hoge 280 km/uur, onder meer te danken aan het hogere toerenplafond van de M R.

Met dergelijke snelheden mogen winglets voor extra stabiliteit en downforce uiteraard niet ontbreken, en dat doen ze dan ook niet. Datzelfde geldt voor een state-of-the art elektronicapakket om de ongebreidelde kracht in goede banen te leiden. Het pakket op de M R is daarbij volledig identiek aan dat van de nieuwe S1000RR en omvat onder meer verschillende rijmodi, brake slide control, launch control, meervoudige tractiecontrole en een quickshifter, uiteraard deels aangestuurd door een zes-assige IMU.

Wat betreft chassis, remmen en uitrusting deed BMW een greep in de schappen van zowel de standaard R als de vernieuwde M1000RR. Die eerste leverde zowel chassis als semi-actie-vering (met closed-cartridge binnenwerk), terwijl onder meer de geanodiseerde remklauwen, het met M-graphics opgeluisterde 6,5 inch TFT dashboard en de gesmede wielen door de M RR werden geleverd.
Mocht dit plaatje nog niet sportief genoeg zijn, dan kun je ook nog een beroep doen op het M Competion Package met onder meer de speciale Motorsport kleurstelling, carbon wielen, volledig instelbare voetsteunen voor de rijder en diverse carbon delen. Met € 5.593,- is dat best een prijzig pakketje, wat dan in ieder geval aansluit op de basisprijs van de M1000R. Die gaat met € 31.990,- namelijk ook niet voor de koopje van de dag-bokaal.
Info: www.bmw-motorrad.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws