Motornieuws 2022 – Kawasaki H2 SX
Dit jaar stonden ze niet meer opgesteld in het Kawasaki-gamma, de H2 SX en de H2 SX SE, maar komend jaar verwelkomen Kawasaki-dealers de tweede generatie van deze compressorkanonnen in hun showrooms!
Uiterlijk en motorisch zijn beide de H2 SX en H2 SX SE op wat kleine Euro5-aanpassingen na nauw verwant aan hun voorgangers, maar daar viel wat aerodynamica en vermogen betreft toch al weinig over te klagen. Ook in de nieuwste trim is de 998cc compressor-viercilinder dus goed voor 200 pk bij 11.000 toeren. Om aan de Euro5-norm te voldoen is het uitlaatsysteem herzien, waarbij de voordemper is komen te vervallen ten faveure van een einddemper met meer volume, een grotere katalysator in de collectorpijp en een sub-katalysator in de einddemper. Ook de lay-out van de uitlaatbochten is gewijzigd, met als bijkomend voordeel meer koppel tussen 4.000 en 8.000 toeren, een toerengebied waarin je veelvuldig vertoeft.
Groter nieuws is ongetwijfeld de toepassing van een Bosch-radarsysteem, waarvan de voorste sensor onder de koplamp zit en de achterste in het achterspatbord. Dat is gekoppeld aan een nieuwe IMU en ECU en werkt onder de noemer Advanced Rider Assistance Systems (ARAS). Onderdeel daarvan is adaptieve cruise control, waarbij het systeem er automatisch voor zorgt dat je een veilige afstand houdt tot het voertuig voor je. Middels Forward Collision Warning (FCW) kan het ook waarschuwen als een botsing met een voor je rijdend voertuig dreigt. De achterste radarsensor houdt de omgeving van de motor in de gaten en waarschuwt middels een led-signaal in de spiegels wanneer er zich een voertuig in de blinde hoek bevindt, Blind-Spot Detection (BSD).
Daarnaast is het uitgebreide pakket elektronica, met onder andere geïntegreerde power modes, rijmodi en tractiecontrole, dat al op de H2 SX zat, nog uitgebreid met Vehicle Hold Assist (VHA), wat stoppen en wegrijden op een helling vergemakkelijkt. Ook nieuw is ESS, Emergency Stop Signal, waarbij het achterlicht snel begint te knipperen als je plotseling heel hard moet remmen. En nu we toch helemaal in de afkortingen zitten; met het KIPASS-keyless-sleutelsysteem kan de H2 SX van afstand van het stuurslot worden gehaald en op contact worden gezet. Standaard is verder een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), dat je bandenspanning in de gaten houdt, handvatverwarming en een USB-aansluiting onder het zadel. Alle info over de diverse actieve systemen vind je terug op een nieuw 6,5 inch TFT-display, dat gekoppeld kan worden aan de Kawasaki SPIN-app, waarmee je middels je smartphone nog veel meer info op het dashboard kunt toveren.
Anders dan de ‘standaard’ H2 SX is de SE-versie voorzien van Brembo Stylema monobloc remklauwen. Beide modellen hebben overigens een nieuwe Bosch 10.3ME ABS-module. En net als de Versys 1000SE is de H2 SX SE voorzien van elektronische Showa-Skyhook-vering. Beide modellen komen er in zwart/groene kleurstelling met kleine onderlinge verschillen. Een prijs is nog niet bekend.