Nieuws

Motornieuws 2022: Husqvarna Norden 901

Hij heeft even op zich laten wachten, maar hier is ‘ie dan eindelijk: de lang verwachte Husqvarna Norden 901. Het prototype van deze adventure à la Husqvarna werd al in 2019 op de Eicma getoond en gelukkig is deze nagenoeg één op één in een serieproductieversie vertaald.

Zoals verwacht bouwt de Norden grotendeels op KTM techniek, zowel stalen frame met aluminium swingarm als het blok komen bij de 890 Adventure uit het schap. Aan de paralleltwin is voor transplantatie overigens niet of nauwelijks gesleuteld, ook in Norden-trim is de 889cc-twin met ride-by-wire goed voor maximaal 105 pk en 100 Nm koppel. Daarbij staan er drie rijmodi (Street, Rain en Offroad) tot je beschikking, elk met een eigen mapping/gasrespons en passend regelniveau van de hellingshoek afhankelijke tractiecontrole (9 standen) en het ABS. Die laatste kent overigens ook een speciale offroad-modus, waarbij het ABS achter is gedeactiveerd. Helemaal uitschakelen kun je het ABS niet, dit in tegenstelling tot de tractiecontrole. De drie rijmodi kunnen worden uitgebreid met de optionele Explorer-modus, die je helemaal naar eigen behoefte kunt inrichten. Het elektronicapakket omvat verder nog een instelbare motorrem (Motor Slip Regulation, kortweg MSR), cruise-control en een up/down quickshifter. Alle instellingen worden weergegeven op een kleurrijk, 5 inch groot TFT dashboard, dat over bluetooth-connectivity beschikt.

Zoals gezegd zijn frame en swingarm identiek aan dat de van de 890 Adventure, de vering evenwel is wel anders. Aan de voorzijde prijkt een volledig instelbare Ø 43mm WP Apex upside-down vork met 220 mm veerweg (20 mm meer dan de 890). De eveneens volledig instelbare monoschokdemper biedt 215 mm veerweg, vijftien millimeter meer dan de 890. Husqvarna positioneert de Norden als een echte adventure, getuige niet alleen het avontuurlijke Dakar-achtige design, maar onder meer ook de voor tubeless banden geschikte spaakwielen in offroadvriendelijke 18 (achter) en 21 inch (voor) wielmaten. Deze zijn standaard voorzien lekker grof geprofileerd Pirelli Scorpion Rally STR schoeisel in de maten 90/90 voor en 150/70 achter.
Verder is de 204 kilo zware Norden onder andere voorzien van een grote 19 liter tank (goed voor etappes van meer dan 400 kilometer) en kan er ergonomisch worden gefintuned dankzij een in hoogte verstelbare buddy en een zesvoudig verstelbaar stuur.

Uiteraard is er ook een uitgebreid accessoiresprogramma rond de Norden 901, die onder meer verschillende bagagesystemen, handvatverwarming, een hogere ruit en andere zadels omvat. Wanneer de nieuwe Husqvarna Norden 901 bij de dealer staat en wat ‘ie gaat kosten, wordt in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.husqvarna-motorcycles.com

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws