Nieuws

Motornieuws 2021: update voor Aprilia RSV4

Aprilia heeft haar superbike RSV4 voor komend jaar een upgrade gegeven. Deze stond voornamelijk in het teken van de Euro5-norm, waarbij de cilinderinhoud van de V4 groeide van 1.077 naar 1.099 cc. Met name voor een wat dikker gevulder koppelkromme, het maximum vermogen blijft namelijk een zeer betamelijke 217 pk. Naast de Euro5-kuur viel de ravissante Italiaan echter ook nog wat andere updates ten deel!

Een aangescherpt uiterlijk bijvoorbeeld, dat nu wat meer tegen dat van de nieuwe RS660 aanleunt. De nieuwe stroomlijn werd in de windtunnel ontworpen met de focus op zowel een hogere topsnelheid als meer neerwaartse druk op het voorwiel voor een betere bochtenstabiliteit. Zo zijn de obligate winglets nu wat meer geïntegreerd in de dubbelwandige kuip, die enerzijds voor een wat stijvere constructie zorgt en anderzijds voor een betere afvoer van de warmte van het blok. Ook is de voering van de luchtinlaten aangepast, voor een meer optimale luchtstroming naar het blok.

Het front heeft een wat andere look gekregen dankzij de nieuwe led-koplamp (mét bochtenverlichting) en ook de ergonomie is door de Italianen licht onder handen genomen. Een anders gevormde tank en nieuw zitje moeten voor een iets comfortabeler houding zorgen, die uiteraard nog altijd behoorlijk sportief is.
Voor in de kuip zit een groter, informatief TFT scherm en daarnaast werd ook het toch al uitgebreide elektronica-arsenaal van de RSV4 nog verder aangescherpt, met nu onder meer een meervoudig instelbare motorrem. In totaal staan de rijder nu zes rijmodi ter beschikking: drie voor het circuit (waarvan twee individueel aanpasbaar) en drie voor de openbare weg (waarvan één individueel aanpasbaar). Ook de bediening van alle systemen is volgens Aprilia iets intuïtiever geworden. Het rijwielgedeelte is nagenoeg onaangeroerd gebleven, enkel de swingarm werd verstevigd, zonder zwaarder te worden overigens, deze is zelfs lichter dan voorheen.

De nieuwe RSV4 komt er weer in twee uitvoeringen: de standaardversie en uiteraard de Factory-uitvoering met gesmede wielen, semi-actief Öhlins Smart EC 2.0 veersysteem en Brembo Stylema remklauwen. Beide modellen zijn per direct leverbaar, en wel voor de prijs van € 21.095,00 en € 28.395,00 (Factory).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws