Nieuws

Motornieuws 2021: MV Agusta Turismo Veloce

Bij MV Agusta hoeft het echt niet allemaal übersportief, ook op toeristisch vlak weten de Italianen zich prima raad. Zo bewijzen ze althans met de Turismo Veloce, die, toegegeven, best een sportieve inborst heeft voor een toermachine. Voor 2021 werden blok, rijwielgedeelte, elektronica en ergonomie van de Turismo Veloce onder handen genomen, en daarmee rondt MV de Euro5-update van haar 800-lijn af.

De Euro5-kuur van de inmiddels bekende 798cc-driecilinder (boring x slag 79 x 54,3 mm), met contra-roterende krukas voor een optimale handling, behelst onder meer een DLC-coating (Diamond-like carbon) voor de stoterbussen voor een lagere interne wrijving, nieuwe mapping en inlaatkelken, herzien injectiesysteem en een aangepast uitlaatsysteem. Invloed op de topprestaties hebben die ingrepen niet gehad, het blok is nog altijd goed voor maximaal 110 pk bij 10.150 tpm en 80 newtonmeter koppel bij 7.100 toeren. De nieuwe mapping heeft er volgens MV wel in geresulteerd dat het blok qua koppel rond de twaalf procent sterker is geworden in het voor toermachines belangrijke gebied tussen de drie- en zesduizend toeren. Die extra power wordt gecombineerd met langere overbrengingsverhoudingen om het toerental te verlagen en daarmee het verbruik juist te verbeteren. Verder zijn ook koppeling en blipper aangepast om het schakelkarakter van de Italiaan wat te verfijnen.

Net als de andere 800-modellen krijgt ook de Tursimo Veloce een flink opgewaardeerd elektronicapakket rond een nieuwe, zes-assige IMU, die er onder meer voor zorgt dat ABS en tractiecontrole nu hellingshoekafhankelijk zijn en dat de afstelling/werking van de optionele, semi-actieve Sachs vering nog verder kon worden gefinetuned. Verder een flink, multi-instelbaar 5,5 inch TFT-scherm met connectivity mogelijkheden, zo kan het indien gewenst onder meer navigatieaanwijzingen tonen.
Ook op het gebied van ergonomie is er zoals gezegd nieuws te melden. Zo is de zithoogte nu twintig millimeter, zonder dat het comfort volgens MV het kind van de rekening is geworden. Bovendien zit je als rijder nu achter een beduidend grotere, in hoogte verstelbare ruit, wat de zit een heel stuk comfortabeler zou moeten maken.

De Turismo Veloce is er weer in drie versies, waarvan de Rosso de basisversie van het trio is. Daarnaast is er de Lusso met elektronisch rijwielgedeelte, verwarmde handvatten en middenbok. Deze Lusso is er ook in een SCS-uitvoering, die naast de bekende automatische koppeling van Rekluse ook komt met een set zijkoffers. Het topmodel uit de lijn is de SCS RC, die is versierd met tal van hoogwaardige, sportieve componenten, evenals een bijzonder exclusief ogend lakwerk. Prijzen beginnen bij € 17.550,- voor de Rosso, de Lusso gaat voor respectievelijk € 22.250 (standaard) en € 24.600,- (SCS) van de hand en de SCS RC voor 26.950,-. Info: www.motomondo.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws