Nieuws

Motornieuws 2021: Kawasaki Versys 1000S en 1000SE

Twee jaar terug lanceerde Kawasaki nog een stevig vernieuwde Versys 1000, en wel in twee uitvoeringen: een standaard versie en een SE-variant met een flinke schep elektronische extra’s en elektrisch aangestuurde vering. Die SE is ook in 2021 weer van de partij, maar is nu voorzien van Showa’s Skyhook-technologie, en de standaard uitvoering wordt vervangen door de nieuwe Versys 1000S, die alle goodies van de SE heeft, behalve de elektronische vering.

De 1000S is dus een nieuwe aanduiding binnen de Versys-familie en betekent een flinke upgrade voor het basismodel. Alhoewel je van basismodel eigenlijk niet meer kunt spreken, want deze S heeft onder de streep nu nagenoeg alle extra’s die voorheen aan de SE voorbehouden waren. En dat zijn er nogal wat: LED-bochtenverlichting, handvatverwarming, een up-en-down quickshifter, handkappen en een TFT-dashboard met smartphone-connectiviteit.

Daarnaast zijn nu ook de tractiecontrole en de rijmodi aan elkaar gelinkt. En ook de zogeheten ‘highly durable’ laklaag, een speciale lak die kleine krasjes uit zichzelf herstelt en voorheen ook een SE-feature, vind je nu, naast cruise-control, standaard op de Versys 1000S. Daarmee wordt de S-uitvoering van Kawasaki’s crossover een hele dikke fiets als het om de standaard uitrusting gaat. Het verschil zit hem alleen nog in de vering.

Waar de S het doet met conventionele en handmatig verstelbare veerelementen van Showa, heeft de SE, net als voorheen, elektronische vering van dezelfde fabrikant, met het verschil dat nu Showa’s Skyhook-software voor het systeem is geïmplementeerd, dat verder qua hardware ongewijzigd is. Met de Skyhook-software, die een aantal jaar terug voor het eerst opdook op Ducati’s Multistrada 1200, past de vering zich voortdurend aan veranderende wegomstandigheden aan. Je kunt het simpel gezegd zien als een denkbeeldige haak die het afgeveerde gewicht van de machine ondersteunt en er door razendsnelle aanpassingen van de demping voor zorgt dat oneffenheden in het asfalt worden opgevangen met slechts minimale verstoring in de verticale positie van de motorfiets. Ofwel: een beter contact met het wegdek, verminderde duikneiging en meer stabiliteit op de snelweg, met name ook bij duogebruik.

Motorisch blijft alles bij het oude, de bekende en beproefde 1.043cc viercilinder lijnmotor met 120 pk vermogen bij 9.000 toeren en 102 Nm koppel bij 7.500 toeren. Ook gehandhaafd voor 2021 zijn Kawasaki’s bekende accessoirepakketten voor de Versys met onder andere zij- en topkoffers, LED-mistlampen, frameprotectoren en uiteraard een tankpad.

De Versys 1000S en SE staan vanaf december bij de Kawasaki-dealer in de gemeenschappelijke kleuren ‘Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black/Metallic Flat Spark Black’ en ‘Pearl Storm Grey/Metallic Diablo Black/Metallic Flat Spark Black’. Prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws