Nieuws

Motornieuws 2020: Triumph Thruxton RS krijgt Euro5-update

Refererend naar de legendarische Thruxton 500 endurance race prijkt de naam Thruxton alweer sinds 2003 in de Triumph line-up. De eerste jaren werd de sportieve retro café racer nog aangevuurd door de bekende 865cc staande twin, in 2016 echter kreeg de Thruxton een fikse motorische update in de vorm van het 1200 blok met 270° krukas dat al in verschillende andere ‘modern classics’ dienst deed.

Ook kwam er naast de standaard Thruxton een meer high-end R-versie, met onder meer een volledig instelbare Showa upside-down voorvork en eveneens volledig instelbare Öhlins duo-schokdempers achter. En precies deze laatste, die overigens nu RS gaat heten, krijgt als eerste van de 1200-lijn de obligate Euro5-update.

Dankzij onder andere 20% minder interne massatraagheid en een hoger maximaal toerental (+500 tpm) geniet het vloeistofgekoelde blok niet alleen een meer levendig karakter volgens Triumph, maar groeide het maximum vermogen met 8 pk tot 105 pk. Met 112 newtonmeter is het maximum koppel ongewijzigd, echter wordt dit wel 700 tpm eerder vrijgegeven. Daarnaast zijn ook de drie rijmodi (Sport, Road en Rain) met specifieke instellingen van gasrespons, ABS en tractiecontrole verder gefintuned.

De aanpassingen aan blok in combinatie met een lichtere accu hebben ook een positieve invloed op het gewicht, waar een behoorlijke 6 kilo van werd afgeschaafd. Verder is de nieuwe Thruxton RS uitgerust met onder andere radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen, Metzeler Racetec RR banden en diverse zwarte accenten (o.a. veren achterschokbrekers, wielen en blokdeksels). De nieuwe Thruxton RS komt er in twee kleuren, zwart en grijs/zilver.

Meer Triumph

Motornieuws 2020: Speciale Bud Ekins Bonneville

Motornieuws 2020: Bobber krijgt Triumph Factory Custom-label

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws