Motornieuws 2020: KTM 890 Duke R
Wat doe je wanneer je de KTM 790 Duke je niet meer volledig uitdaagt? Dan grijp je naar de hagelnieuwe 890 Duke R, die volgens KTM iets inlevert op dagelijks gebruiksgemak, maar dat compenseert met nóg sportievere genen!
DE 790 Duke mag dan al als een behoorlijk levendig beestje te boek staan, volgens KTM kan het qua sportiviteit nog wel een tandje meer. En dus staat er komend jaar naast de 790 Duke ook deze 890 Duke R in de showroom. Door zowel een grotere boring als slag is de cilinderinhoud van de paralleltwin met 285° krukas gegroeid van 799 naar 890cc, waaruit flink meer vermogen en koppel wordt gehaald. De 890 is namelijk goed voor maximaal 121 pk bij 9.250 toeren (+16 pk) en 99 newtonmeter koppel bij 7.750 tpm (+12 newtonmeter). En dit dan tegenover een drie kilo lager drooggewicht van 166 kilo. Cijfers die op papier een levendig beestje beloven.
Net als de 790 beschikt de 890R over volledig instelbare WP vering, qua remmen heeft de 890 met Brembo Stylema remklauwen de neus evenwel voor, het is zelfs dezelfde reminstallatie als die van de 1290 Super Duke. Dankzij een aangepast frame en subframe valt de (iets hogere) zitpositie in directe vergelijking met de 790 wat actiever uit. De 890 kan verder, net als de 790 trouwens, bogen op een uitgebreid vangnet aan elektronische hulpmiddelen. Onder meer bochten-ABS, drie rijmodi en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (drie standen met Track-modus) behoren tot de standaarduitrusting.
De nieuwe 890 Duke R is er enkel in het wit, de prijs is nog niet bekend.