Nieuws

Motornieuws 2020: KTM 390 Adventure

Hij hing al een tijdje in de lucht, maar op de Eicma is hij nu officieel gepresenteerd: de KTM 390 Adventure. Motorisch misschien enigszins bescheiden, qua uitrusting zeker niet.

Het gaat druk worden in het instap adventure segment. Met de BMW G310GS, Kawasaki Versys-X 300 en Suzuki V-Strom 250 viel er al prima te kiezen, maar nu is er dus een nieuwe kaper op de kust in de vorm van de KTM 390 Adventure. Optisch is het bijna een kopietje van zijn grote broers, technisch wortelt de nieuweling natuurlijk sterk in het bekende 390-platform. In het vooronder daarvan ligt een 373cc eencilinderblok, en die is zo’n beetje één op één is overgenomen. Ook in Adventure-trim levert het blok weer maximaal 44 pk (bij 9.000 toeren) en 37 newtonmeter koppel bij 7.000 tpm. En dat zijn prima waarden voor in het terrein, zeker in combinatie met het relatief lage rijklaargewicht van 172 kilo (wat overigens significant meer is dan de 149 kilo die de 390 Duke in de weegschaal legt).

Rijwieltechnisch vertrouwt de 390 op een stalen vakwerkframe, met aan de voorzijde een volledig instelbare, Ø 43 mm WP-XPLOR voorvork en achter een WP-XPLOR schokdemper waarvan uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar is. De veerwegen bedragen respectievelijk 170/177 mm (voor/achter). De zithoogte van de 390 Adventure, met een 14,5 liter tank, bedraagt een heel volwassen 855 mm, de grondspeling is met 200 mm ook behoorlijk ruim. De machine rolt op een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel, die standaard zijn voorzien van Continental TKC70’s.

Standaard is de nieuwe 390 Adventure, die leverbaar wordt in het oranje en wit, uitgerust met onder meer een uitschakelbaar ABS en tractiecontrole.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.