Motornieuws 2020: Kawasaki Z900
Kawasaki is met een flink modeloffensief bezig. Eerder al presenteerden de Japanners de bijna hallucinante Z H2, evenals de Ninja 650. Dat betekent evenwel niet dat er in Milaan niets meer te melden is. Wat te denken bijvoorbeeld van een nieuwe Z900 bijvoorbeeld?
Begin 2017 maakte de Kawasaki Z900 zijn debuut als de opvolger van de Z800. De naked maakte destijds indruk met zijn prestaties en stuureigenschappen, maar moest het doen zonder elektronische hulpsystemen. Een gemis volgens velen, maar dat verhinderde echter niet dat de Z900 in Europa al snel uitgroeide tot een echt verkoopsucces. Komend modeljaar wordt die eerste generatie Z900 opgevolgd door de tweede, nu wél met een stevige dosis elektronica, want de nieuwe 900 is voorzien van vier rijmodi, met daarin geïntegreerd tractiecontrole en twee power modes, en een fraai 10,9 cm groot TFT-scherm met smartphone-connectiviteit.
Net als voorheen levert de Z een lekkere 125 pk vermogen, maar het blok is door aanpassingen aan onder andere het uitlaatsysteem nu wel Euro5-gehomologeerd. Wat design betreft is de Z900 vooral heel erg Z900 gebleven, waarbij het agressieve karakter door wat accentverschuivingen en volledige led-verlichting voor en achter net nog wat meer uitgesproken is.
Naast de variant met volg vermogen is er ook komend modeljaar weer een A2-variant van de Z900 leverbaar, beide in dezelfde kleurstellingen: grijs/zwart, zwart/groen, wit/zwart/groen en zwart groen. Beide uitvoeringen staan medio december bij de dealer en rond dezelfde tijd lees je in MotoPlus ook al de eerste test van de nieuwe Z900.