Moto Guzzi V100 Mandello – Watergekoelde adelaar
Zo’n Moto Guzzi heb je werkelijk nog nooit gezien. Zo’n motorfiets ook niet trouwens, daar zorgt het unieke uitschuifbare kuipwerk wel voor. De V100 Mandello is echt een baanbrekende motorfiets.
Beelden van Moto Guzzi’s V100 Mandello lekten al even geleden uit en daarom komt de motorfiets niet als een complete verrassing. Toch is het model een technisch hoogstandje en een flinke sprong voorwaarts voor de traditionele motorfietsfabrikant uit Mandello del Lario. De V100 – het getal staat zoals altijd voor de cilinderinhoud – is de eerste Moto Guzzi met elektronische vering, een zes-assige Marelli IMU, bochten-ABS, quickshifter en uitschuifbaar kuipwerk.
Toch zal de motorfiets vooral herinnerd worden als de eerste Moto Guzzi met het watergekoelde ‘compact’ blok. Het meet weliswaar 1.042 cc, maar is toch 103 millimeter korter dan het blok van de V85TT. De cilinders hebben elk een bovenliggende nokkenas en vier kleppen. Op het eerste gezicht valt het niet op, maar de cilinderkoppen zijn 90° gedraaid voor een efficiënter in- en uitlaattraject. Het nieuwe blok is goed voor 115 pk en 105 Nm koppel. Daarvan is 90% al beschikbaar bij 3.500 tpm. De toerentalbegrenzer grijpt pas in bij 9.500 tpm.
Of herinneren we ons de V100 Mandello later toch als die motorfiets met uitschuifpolyester? Het adaptieve aerodynamische systeem schuift met het verhogen van de rijsnelheid twee stukken kuipwerk naast de 17,5 liter benzinetank omhoog en naar buiten. Dat verhoogt volgens Moto Guzzi de windbescherming met 22%. Het maakt aldus Moto Guzzi de motor een roadster en toerfiets ineen.
Het blok is nagelnieuw, maar de cardanaandrijving voelt als vanouds. Al is het even wennen dat de cardan plots aan de linkerzijde zit. De enkelzijdige swingarm levert rechts een magnifieke blik op het kale achterwiel op. Door de nieuwe lagere positie van de cardanaandrijving behoren cardanreacties volgens Moto Guzzi tot het verleden.
De Guzzi heeft een stalen buizenframe en een wielbasis van 1.486 millimeter. Dat is nog niet zo bijzonder, het gebruik van Öhlins Smart EC 2.0 elektronische vering wel. Een kleine kanttekening is op zijn plaats. Moto Guzzi levert twee varianten. De dure heeft elektronische vering, quickshifter, verwarmde handvaten en het MIA multimediaplatform dat onder meer navigatie en telefoneren mogelijk maakt. De specificaties van de goedkope V100 zijn niet bekend gemaakt.