Modelnieuws 2019

Triumph haalt het verleden naar het heden voor 2019

Toen Triumph in 2001 met een reïncarnatie van de legendarische Bonneville haar eigen historie nieuw leven in blies, liep het behoorlijk op de retrotrend vooruit. Inmiddels zijn de ‘modern classics’ niet meer weg te denken uit het gamma van de Engelsen en het succesverhaal duurt voort, voor 2019 krijgen de Street Twin en Street Scrambler namelijk een flinke update.

Noem het maar een vooruitziende blik, het opnieuw uitbrengen van oude ‘succesnummers’ met nieuwe techniek heeft Triumph in ieder geval bepaald geen windeieren gelegd. Bij de presentatie van de huidige Street Twin in 2015, die daarmee de met gietwielen uitgeruste Bonneville afloste, meldde de Engelse fabrikant al vol trots dat er sinds de lancering van het platform in 2001 al meer dan 140.000 modern classics aan de man waren gebracht. En daar zullen er de laatste jaren, toen de retrotrend helemaal een hype werd, ongetwijfeld nog behoorlijk wat van bij zijn gekomen.

Zeker omdat de Street Twin in vergelijking met zijn voorganger technisch gezien een flinke stap voorwaarts maakte. De nieuwe paralleltwin met 270° krukas kreeg door zowel een aangepaste boring als slag net iets meer longinhoud (van 865 naar 900 cc), en werd opgetuigd met onder meer ride-by-wire, tractiecontrole en een assist & slipper koppeling. Vermogen was niet het speerpunt bij het nieuwe aggregaat, dat als 900 HT werd gepresenteerd, ofwel High Torque. Het draaide kortom voornamelijk om het koppel, de 80 newtonmeter blijkt in de praktijk ook meer dan voldoende voor een ontspannen stukje stuurwerk.

Meer vermogen
Toch mag de 2019-Street Twin rijder zich nu verheugen op behoorlijk wat meer vermogen. Het blok kreeg een lichtere krukas (en deels daarmee samenhangend ook lichtere balansassen), een magnesium klepdeksel, lichtere koppeling en nieuw koppelingsdeksel, bovendien is de compressie verhoogd van 10,5 naar 11,0 op 1. De 900 is daardoor nu goed voor 65 pk bij, dat bij 7.500 toeren behoorlijk wat later wordt vrijgegeven dan voorheen (was 6.000 tpm). Het koppel is met 80 newtonmeter onveranderd, maar ook dat wordt iets later vrijgegeven, bij 3.800 toeren (was 3.230 tpm). Daarbij kun je nu kiezen tussen twee rijmodi, road en rain, waarbij overigens enkel de vermogenskarakteristiek wordt aangepast, in beide settings staat het volledige vermogen tot je beschikking. Daarbij krijgen tractiecontrole en ABS een passend regelniveau.

Naast het blok is ook het rijwielgedeelte wat verder opgepept. De Nissin tweezuiger remklauw voor is vervangen door een vierzuiger exemplaar van Brembo (de achterremklauw is nog wel van Nissin) en de veerkarakteristiek van de KYB Ø 41 telescoopvoorvork is geoptimaliseerd. Daarnaast kreeg de Street Twin ook een wat dikker gepolsterd zadel, waardoor de zithoogte met 10 millimeter groeide. Al is de twin, die vanaf komend jaar optioneel uit te rusten is met een bandenspanningscontrole, met 760 millimeter nog altijd meer dan toegankelijk te noemen. Qua design bleef het bij wat detaillistische fijnslijperij (o.a. tankbadge, koplampbeugels van geborsteld aluminium en andere zadelbekleding), de noodzaak om het lekker nostalgische design volledig op de schop te nemen, is er in alle eerlijkheid ook niet. Het klassieke voorkomen met de passende stijlelementen als duoschokbrekers en vorkpootrubbers, staat immers nog altijd als een huis.

En datzelfde geldt ook voor de in 2017 gepresenteerde Street Scrambler. Deze door de – je verwacht het niet gezien de naam – scramblers uit de jaren 50 geïnspireerde twin is met onder meer zijn 19 inch voorwiel, afneembare passagierszadel en duovoetsteunen, carterbeschermer en uiteraard de hoog lijnende uitlaatpartij wat meer avontuurlijk vormgegeven.

Wortelt technisch gezien echter volledig in de Street Twin en kreeg derhalve dezelfde technische updates toebedeeld. Wat eveneens voor beide 900’s geldt: er is een uitgebreid gamma aan extra’s en/of optiepakketten beschikbaar. Er is dus ruimte voor een stukje individualisatie, mocht daar behoefte aan zijn.

De nieuwe Street Twin is er in een drietal kleuren, zijnde matgrijs, zwart en rood, de Street Scrambler komt er in het wit, rood en groen/aluminium. Beide staan naar verwachting vanaf half januari bij de dealer, de prijzen zijn nog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

MotoMondo importeur QJMotor

MotoMondo importeur QJMotor

16 april, 2024

MotoMondo mag zich vanaf 1 mei 2024 importeur noemen van het voor de Benelux nieuwe motormerk QJMotor. QJ Motor is ...

Overig nieuws