Modelnieuws 2019

Eicma 2018 BMW: zesmaal is scheepsrecht

BMW greep haar thuisbeurs Intermot nog aan om de nieuwe paradepaardjes R1250GS en R1250RT te onthullen, toch liet de Duitse firma zich op de Eicma betreft qua nieuws allesbehalve van een bescheiden kant zien.

Daarbij wedden de Duisters allesbehalve op één paard: sportievelingen mogen zich verheugen op een hagelnieuwe S1000RR, avonturiers op de F850GS Adventure, terwijl forenzen vooral vrolijk zullen worden van de C400GT midsize scooter. Oh, en dan zouden we nog bijna het drietal nieuwe boxers vergeten!

Foto: BMW

S1000RR

Ja, een eerste blik op de nieuwe superbike leert al dat er nagenoeg geen enkele steen onaangeroerd bleef. Getuige alleen al het nieuwe design: het kontje is wat korter en iets minder scherp getekend, maar dat valt volledig in het niets met de verandering aan de voorzijde. Geen twee verschillend vormgegeven koplampen die in het frontje priemen, maar twee dezelfde, diep in het kuipwerk gelegen exemplaren. Helemaal symmetrisch is de nieuwe RR overigens nog altijd niet, want linker- en rechterkuip verschillen nog altijd, zij het duidelijk minder opvallend dan voorheen.
Onderhuids zijn de aanpassingen zo mogelijk nog groter. Had je met 199 paarden achter de rechterpols op de oude al niets te klagen, de nieuwe doet er met 207 nog een schepje bij bovenop. De 999cc-viercilinder, waarvan onder meer het toerenplafond is verhoogd tot 14.600 tpm (was 14.200 tpm), is op vele fronten aangepakt. Zo weegt het een niet misselijke 4 kilo minder dan zijn voorganger, maar het grootste nieuws is wel dat de viercilinder het nieuwe ShiftCam-systeem kreeg aangemeten, dat onlangs zijn debuut maakte in de nieuwe 1250 boxermotor. Met name het koppel in het lage en midden toerengebied profiteert hiervan, vanaf 5.500 toeren staat er nu al minimaal 100 newtonmeters tot je beschikking. Verder is het frame volledig vernieuwd, werd de geometrie licht gewijzigd (steilere balhoofdhoek, korte naloop tegenover een iets langere wielbasis). De S1000RR werd ook een stuk lichter, legt rijklaar nu 197 kilo in de weegschaal, elf kilo minder dan voorheen.
De nieuwe BMW S1000RR komt er in twee kleurstellingen: rood/zwart en de bekende wit/rood/blauwe BMW Motorsport uitvoering.

Foto: BMW

F850GS ADVENTURE

Toen afgelopen jaar de nieuwe F850GS werd gepresenteerd, kon een Adventure-uitvoering natuurlijk niet lang op zich laten wachten. En ziehier! De middenklaaser deelt, niet geheel verwonderlijk, niet alleen het vernieuwde, wat stoerdere design, maar tevens het gros van de updates van de 850, waaronder het blok. Kort door de bocht: 853 cc, 95 pk topvermogen en maximaal 92 newtonmeter koppel. Het elektronicapakket van de 850 is uiteraard ook flink uitgebreid, naast ABS en ASC tractiecontrole zijn er standaard ook twee rijmodi aan boord, Rain en Road. Optioneel is zoals bij nagenoeg alle modellen van de Duitsers ook het Riding Modes Pro-pakket. Het stalen brugframe is ook nieuw, niet meer van stalen buis maar van getrokken profielen. Daarbij zit de 23 liter tank (goed voor een theoretische actieradius van rond de 550 kilometer) niet meer zoals bij de oude 800 een plaatsje tussen het subframe, maar zit ‘ie nu op de ‘normale’ plaats tussen zadel en stuur. De F850GS is er in drie kleurstellingen (matgrijs, grijs metallic en blauw metallic) en twee stijlvarianten: Exclusive en Rallye. Prijzen zijn nog niet bekend.

Foto: BMW

C400GT

Afgelopen jaar breidde BMW haar scootergamma uit met C400X, een leuke, beetje brutaal ogende midsize scooter. En precies die vormt de basis voor deze nieuwe C400GT, waarbij de laatste twee letters staan voor Gran Turismo. Dan weet je eigenlijk al wel in welke hoek je het moet zoeken, meer comfort, betere langeafstandscapaciteiten. Zo heeft de GT een beter tegen de elementen beschermende voorpartij met brede LED koplamp en aanzienlijk hogere ruit. En ook de zijkanten zijn net even wat meer behoudend gestileerd, wat het meer praktische karakter van de GT eigenlijk hartstikke treffend benadrukt. Ook qua uitrusting is de GT wat rijker bedeeld, keyless ride, een rugsteun voor de rijder en treeplanken (i.p.v. voetsteunen) voor de passagier zijn standaard.
De nieuwe C400GT komt er in drie kleuren: wit, grijs metallic en zwart.

Foto: BMW

R1250R / R1250RS / R1250GS ADVENTURE

In navolging van de GS en de RT, krijgt ook de rest van de Duitse boxerfractie (RS, R en GS Adventure) de beschikking over de nieuwe ShiftCam-boxer. Naast de variabele klepbediening kreeg dat blok ook een grotere cilinderinhoud wat samen in een flinke prestatieboost resulteerde: het vermogen steeg van 125 naar 136 pk, het koppel van 125 naar 143 newtonmeter. Naast het blok krijgt het trio ook enkele andere nieuwe features, zoals het 6,5” TFT dashboard, Hill Start Control en het nieuwe ‘Next Generation’ ESA, waarbij de veervoorspanning automatisch aan de belading (solo, duo, duo met bagage etc.) wordt aangepast. Verder krijgen de Adventure en RS een LED-koplamp, waarbij het design van de RS-unit ook volledig vernieuwd is. De R daarentegen kreeg een nieuw bugspoiler en dashboard afdekking, net als de RS trouwens. Alle drie de boxers zijn naast een basiskleur bovendien beschikbaar in twee verschillende stijlvarianten.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.