Modelnieuws 2019

Ducati presenteert straatlegale 998 cc Panigale V4 R met 221 pk

Nog voor de Italiaanse motorbeurs de deuren opent heeft Ducati haar nieuws voor komend jaar al bekendgemaakt. Een overzicht van de anderhalf uur durende show.

Komend WK Superbike-seizoen zal Ducati voor het eerst in de historie niet met een V-twin, maar met een V4 deelnemen. De basis voor die WK-machine is deze nieuwe, straatlegale Panigale V4 R, compleet met ‘wings’ en al. Om met een viercilinder deel te kunnen nemen aan het WK Superbike mag de cilinderinhoud niet meer dan 1.000 cc bedragen.

Panigale V4 R

Panigale V4 R. Foto: Ducati

Daarom is de 1.103 cc metende 90° V4 vervangen door de 998 cc grote 90° V4 Desmosedici Stradale R, die goed is voor maar liefst 221 pk bij 15.250 (!) toeren en 112 Nm bij 11.500 tpm.
Het voorframe is lichter en stijver dan dat van de Panigale V4 S en daarnaast kan het scharnierpunt van de swingarm worden versteld. En anders dan de V4 S heeft de nieuwe R geen semi-actieve Öhlins-vering, maar conventionele veerelementen van de Zweedse specialist: een NPX25/30-voorvork en een TTX36-achterschokdemper. Beide volledig instelbaar uiteraard. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met Brembo Stylema monobloc remmen en een set gesmede aluminium Marchesini-wielen.

De Panigale V4 R heeft drie rijmodi (Race, Sport, Street), waarin het vermogen altijd 221 pk is, maar de gasrespons verschilt en uiteraard ook de mate van ingrijpen van de diverse elektronische hulpsystemen. Door toepassing van een 6-assige Bosch IMU is de V4 R wat elektronica betreft rijk bedeeld. Bochten-ABS, tractiecontrole, slidecontrole, wheeliecontrole, launchcontrole, motorremcontrole; alles zit er op en aan. En uiteraard een groot TFT-display en racy extra’s als een pit-limiter, GPS laptimer en GPS-data-analyse. Wat Ducati’s nieuwste exclusieve speeltje gaat kosten is nog niet bekend.

Multistrada 950

Multistrade 950. Foto: Ducati

Ducati benadrukt komend jaar haar aanwezigheid in het mid-size allroad-segment met een vernieuwde Multistrada 950 en een nieuwe S-versie. De 113 pk sterke Testastretta 11° V-twin in het vooronder blijft ongewijzigd, maar de 950 is komend jaar voorzien van een 6-assige IMU, waardoor het elektronicapakket flink kan worden uitgebreid.

Rijmodi en tractiecontrole had de lichtste ‘Multi’ al, maar daar komen bochten-ABS en ‘Vehicle Hold Control’ en zelf uitschakelende knipperlichten bij. Swingarm en wielen, zowel de gietwielen als de optionele spaakwielen, zijn ook vernieuwd en een stukje lichter. De nieuwe S-versie pakt uit met semi-actieve vering, een quickshifter, LED-koplamp, hellingshoekafhankelijke bochtverlichting, cruise control, keyless-startsysteem en een 5 inch TFT-dashboard. Ook bij de S zijn tubeless spaakwielen een optie. De standaard uitvoering komt er in rood met een rood frame en zwarte wielen, terwijl de S daarnaast ook leverbaar wordt in grijs met een rood frame en zwarte wielen. Overigens zijn de wielen van de S voorzien van een rood accent.

Hypermotard

Hypernotard. Foto: Ducati

De Hypermotard krijgt een flinke update, waarbij vooral de nieuwe hooggeplaatste uitlaten opvallen. Daarnaast manifesteert ook de snavelvormige neus zich een stuk nadrukkelijker en agressiever op dit nieuwe model. De nieuwe is tevens lichter, 4 kilo liefst. Die winst is geboekt door een nieuw vakwerkframe, nieuwe wielen, remschijven, een lichtere Marzocchi voorvork en een 1,5 kilo lichter motorblok. Die krachtbron is de nieuwste versie van de 937 cc metende Testastretta 11° V-twin, die met 114 pk bij 9.000 toeren net even iets sterker is dan voorheen. Het koppel is met 96 Nm nagenoeg gelijk gebleven, maar 80 procent daarvan is al bij een lage 3.000 toeren beschikbaar. Gebleven zijn de diverse rijmodi, maar het totale pakket aan elektronica is naar een hoger plan getild met de toepassing van een IMU, met daaraan gekoppeld standaard bochten-ABS met ‘slide-by-brake’-functie, tractiecontrole en wheeliecontrole. Alle functies zijn af te lezen op een nieuw TFT-display. De SP-versie beschikt over een aantal extra’s: Öhlins-vering voor en achter met langere veerwegen, een vlakker zadel, gesmede Marchesini wielen en een quickshifter.

Diavel en Diavel S

Diavel. Foto: Ducati

De Ducati Diavel en Diavel S krijgen komend seizoen de 1.262 cc metende en 159 pk sterke Testastretta V-twin met variabele kleptiming. Het blok hangt in een nieuw stalen vakwerkframe, maar de periferie is heel erg Diavel gebleven met een bovengemiddeld gespierd design met vette 240-achterslof en een ´in-control´ rechtop-zitpositie. Hetzelfde geldt voor het elektronicapakket met bochten-ABS, diverse rijmodi en een handvol controlesystemen: tractiecontrole, wheeliecontrole, launchcontrole en cruise control. En dat alles in beeld gebracht op een high-tech TFT-scherm.
De S-versie is voorzien van Öhlins-vering, andere verschillen zijn Brembo M50 monobloc remklauwen, 10-spaaks wielen, dagrijverlichting, quickshifter, Ducati Multimedia System en een speciaal zadel.

Monster

Monster. Foto: Ducati

Wat de Monster-lijn betreft grijpt Ducati 2019 aan om de 109 pk sterke 821 optisch meer in lijn te brengen met zijn grote broer, de 1200. Dat betekent een wat meer gestroomlijnde look, compleet met nieuw ontworpen tank, achterzijde, uitlaat en koplamp. Daarnaast krijgt de 821 gezelschap van een volledig zwarte Stealth-versie, technisch identiek maar voorzien van een stuurkuipje, een instelbare voorvork en quickshifter. De Monster 797 krijgt voor komend jaar motorisch hetzelfde Euro4-kuurtje als de lichtste Scramblers. Dat betekent onder andere dat ook deze Monster iets sterker zal zijn: 75 pk bij 8.250 tpm en 69 Nm bij 5.750 tpm.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.