Nieuws

KTM wil KTM overnemen

Er blijft een tweespalt bestaan met betrekking tot de merknaam KTM. Onlangs vond er een kort geding plaats met als inzet het leveren van (elektrische) fietsen onder de naam KTM, die niet in het voordeel van KTM Industries, waar ook de motordivisie onder valt, van Stefan Pierer uitviel.

KTM is dus niet altijd KTM. Voor het hoe en waarom hierachter moeten we een kleine stukje terug in de tijd. Na het faillissement van KTM Motor-Fahrzeugbau in 1991 werd de fietsendivisie van de motoren gescheiden. Pierer kocht met zijn holding het gemotoriseerde bereik, de KTM Fahrrad Gruppe kwam in handen van de Salzburgse handelaar Hermann Urkauf. Zijn ex-vrouw Carol Urkauf is inmiddels de eigenaresse van KTM Fahrrad GmbH, die het alleenrecht bezit om fietsen onder de merknaam KTM te leveren. Een doorn in het oog van Pierer, die een paar jaar geleden al te kennen gaf dat KTM zich ook op elektrische fietsen gaat richten en dat bij voorkeur natuurlijk onder de vlag van zijn ‘eigen’ merknaam KTM. Sterker nog, de Oostenrijker gaf onlangs te kennen dat binnen afzienbare tijd een vierde van de totale omzet middels de verkoop van elektrische fietsen wordt gerealiseerd.

Dat de e-bike business booming is, weet KTM Fahrrad als geen ander. Het bedrijf zag haar omzet de laatste jaren steeds met dubbele cijfers groeien en wil komend jaar ruim 150.000 e-bikes produceren. Daarvoor investeerde het onlangs 20 miljoen in een nieuwe productiehal en logistiek centrum, volledig gefinancierd met eigen geld. Er is KTM Fahrrad dan ook helemaal niets aan gelegen om de merknaam aan Pierer te verkopen.
Twee kort gedingen werden al door KTM Fahrrad gewonnen, Pierer moet zijn E-bikes en speed pedelecs derhalve noodgedwongen onder andere merken uitbouwen. Husqvarna Bicycles is er een van, verder ging KTM Industries onlangs een joint venture met het Duitse Pexco aan en daarnaast levert het ook nog e-bikes onder de merknaam Raymon.
Momenteel werkt KTM samen met haar Indiase partner Bajaj aan een nieuw platform lichte elektrische tweewielers met een vermogen tussen de drie en tien Kilowatt. De productie daarvan zou in 2022 moeten beginnen, onder welke naam ze op de markt komen, blijft vooralsnog afwachten.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws