KTM op elektrische toer
Tijdens de aanstaande Tokyo Motorcycle Show presenteert KTM twee productierijpe prototypes van de elektrisch aangedreven Freeride offroad. De in samenwerking met AIT (Austrian Institute of Technology) ontwikkelde elektrische aandrijfunit zet volgens KTM nieuwe maatstaven en dat zou voornamelijk zitten in een oplossing van een aantal knelpunten: slijtage, vuil, waterbestendigheid, handelbaarheid en veiligheid. Maar uiteraard ook door de prestaties. Volgens de Oostenrijkers zijn de prestaties van de minder dan 100 kilo wegende Freeride vergelijkbaar met die van een 125 cc tweetakt.
Het effectief motorvermogen ligt op 10 pk bij 6.000 tpm, met een piekvermogen van 30 pk bij hetzelfde toerental. De topsnelheid van de Freeride zal rond de 70 km/uur liggen en het opladen van de accu zal ongeveer 1,5 uur in beslag gaan nemen. De aandrijfunit is gemonteerd in een Deltabox frame met een zelfdragend achterframe met monocoque constructie. Verder heeft de Freeride een hydraulisch remsysteem met handbediening voor de voor- en achterrem. Een elektrische motorrem slaat de bij remmen teruggewonnen kinetische energie op.
De Freeride zal over 1,5 jaar leverbaar gaan worden en gaat niet meer dan € 10.000,- kosten.