Komt Honda echt met een nieuwe zescilinder?
Bij het Japanse patenten-bureau zijn onlangs wat zeer bijzonder concepttekeningen opgedoken. Dit keer afkomstig van Honda. Zo heeft de Japanse motorbouwer begin dit jaar een design patent ingediend voor een motorfiets met in het hart een zescilinder.
Of dit betekent dat Honda bezig met een gloednieuwe CBX? Dat moeten we nog afwachten, al is de verleiding natuurlijk groot om hier wel op te hopen. In tegenstelling tot de bekende en inmiddels zeer gewilde CBX1000, is de zescilinder in de patent-tekeningen opvallend smal. Dit zal de designers grotendeels gelukt zijn door de implementatie van vloeistofkoeling, waardoor de cilinders dichter op elkaar geplaatst kunnen worden.
In een zijaanzicht van de motor wordt daarnaast duidelijk dat de versnellingsbak gestapeld is. Ook hier hebben de ontwerpers van Honda dus gezocht naar compactheid. Het frame is klassiek vormgegeven en is aangekleed met caféracer-kuipwerk. Bij de verlichting is echter voor een wat modernere look gekozen. Zo is de motor niet uitgerust met één grote koplamp, maar met vier kleinere lampen. Een grote tank en liefst zes uitlaten maken de motor compleet.
Vooralsnog heeft Honda niets gecommuniceerd over de tekeningen, wellicht horen we er meer over op de INTERMOT of EICMA van dit jaar.