Nieuws

Klassieke Honda-snoepjes weer bij de tijd

Ook klassiekers als de Monkey en Super Cub hebben zich te schikken aan Euro5-regelgeving. De 2022-modellen zijn er helemaal klaar voor. ’s Werelds beroemdste motorfiets – de Super Cub verkocht meer dan honderd miljoen keer – heeft volgend jaar standaard een duozit en de bijbehorende voetsteunen. Toch ging de meeste aandacht uit naar het 125cc viertaktblokje. Het combineert de onderkant van de C110 met de tweeklepskop met bovenliggende nokkenas van de MSX Grom. De 110 kilo zware motorfiets krijgt er 0,1 pk bij en dat brengt het vermogen op 9,8 pk. Ach, een Super Cub pocht liever met andere cijfers zoals een gemiddeld verbruik van 1:66,7. Als het klassieke uiterlijk je al niet vrolijk maakt, dan wel de actieradius van 250 kilometer terwijl de benzinetank maximaal 3,7 liter kan bevatten.

De nieuwe Monkey komt eveneens 66 kilometer ver op een liter benzine. De versnellingsbak heeft vijf in plaats van vier versnellingen om ook op hogere snelheden nog een beetje puf over te hebben. Het is bijna onvoorstelbaar dat de eerste straatlegale Monkey al in 1963 het levenslicht zag. Het ding is letterlijk tijdloos. Toch heeft Honda het 2022-model rondom aangepakt. Zo heeft de nieuwkomer, aangepaste vering en een bagagedrager die maximaal slechts drie kilo mag torsen.

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws