Nieuws

Kawasaki’s elektro-project, hoe ver zijn ze?

Groen speelt bij Kawasaki altijd een grote rol. Patentaanvragen uit april 2019 laten zien dat Kawasaki zich ook bezig houdt met een ‘groene’ elektromotor. Op de EICMA werden we voor het eerst met een prototype verrast.

Een patentaanvraag staat uiteraard niet garant voor de daadwerkelijke invoer van het vastgelegde. Maar ze bieden vaak wel een inkijkje in het bedrijf en zijn ook altijd voer voor speculatie. In het geval van Kawasaki vooral doordat ze een batterij-wisselsysteem hebben laten vastleggen.

Foto: Kawasaki

In de openbaar gemaakte aanvraag is een motor, formaatje Ninja 300/400, te zien met een volledig uitneembaar accupakket. Om dat mogelijk te maken is het frame zo ontworpen dat de volledige linker zijde, geopend kan worden. De accu is vervolgens, met gebruik van een speciale draagconstructie, te wisselen. De elektromotor zit bij het concept onder het accupakket. Hierdoor kan een veelgehoord nadeel van elektrisch rijden, de lange laadtijden, vermeden worden. Al is dat uiteraard afhankelijk van het gemak waarmee het accupakket gewisseld kan worden.

Voor deze patentaanvraag had Kawasaki ook al een vloeistofgekoelde elektromotor vast laten leggen. Net als bij een verbrandingsmotor, heeft ook een elektromotor een bepaald temperatuurvenster waarin er optimaal gepresteerd kan worden. Dit is middels vloeistofkoeling bijzonder goed te controleren. En laat dat nou precies zijn waar het Kawaski-octrooi op gericht is. Hierin is een conventionele motorfiets te zien, met in plaats van een brandstoftank een accupakket. De elektromotor zit, samen met de versnellingsbak, onderaan.

Daar waar Kawasaki bij de accu’s kiest voor luchtkoeling, die via een soort ram-air systeem langs het balhoofd loopt, worden de motor en versnellingsbak voorzien van vloeistofkoeling. De hiervoor benodigde radiateur bevind zich aan de voorzijde.

Hoe dat er in de praktijk uitziet, werd op de EICMA 2019 duidelijk. Daar werd namelijk, zonder er al te veel aandacht erop te vestigen, het EV project getoond. Een rollend chassis zonder extra informatie. Maar, zo laat Kawasaki weten, wel een project dat al sinds 2000 op de agenda staat en waarvoor ondertussen al meerdere testritten op circuit en openbare weg gemaakt zijn. Hoe die verlopen zijn, wil Kawasaki nog niet bekendmaken.

Toch zijn sommige zaken duidelijk herkenbaar op het prototype. De eindaandrijving loopt bijvoorbeeld via een conventionele ketting, daarvoor zit een vierversnellingsbak. Achter het accupakket zit de CHAdeMO (aansluiting snellader) en aansluitingen voor andere systemen. Een andere opvallende eigenschap is een duimrem op het stuur die kan worden gebruikt om de terugwinning te beïnvloeden. Verder is het prototype voorzien van een groot digitaal dashboard. Betekent dit alles dat Kawasaki in een vergevorderd stadium is met haar EV-project? Om eerlijk te zijn: geen idee. Maar we hopen op de Eicma van 2020 de eerste elektrische Kawa te zien.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.