Nieuws

Kawasaki, Yamaha en Toyota ontwikkelen samen waterstof-krachtbronnen

Kawasaki, Yamaha en Toyota gaan samen waterstof-verbrandingsmotoren ontwikkelen in de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. 

Naast Toyota nemen ook de autofabrikanten Subaru en Mazda deel aan het project. Onderzocht worden de mogelijkheden voor de productie, het transport en het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen. Voor motorfabrikanten Kawasaki en Yamaha gaat het daarbij vooral om de ontwikkeling van waterstof-verbrandingsmotoren – ook voor tweewielers. Bij de autofabrikanten staan vooral synthetische brandstoffen en biomassa-brandstoffen centraal. Het is ook de bedoeling dat er in de racerij met diverse producten getest gaat worden. 

Ondertussen zijn de eerste waterstof-verbrandingsmotoren gepresenteerd, waaronder een vier-in-lijn van Kawasaki, gebaseerd op het H2-motorblok met compressor. Dit blok werd aangepast voor waterstof met directe inspuiting en uitgeprobeerd in een vierwielig ATV-voertuig van Kawasaki. Toyota-president Akio Toyoda was aan boord van het testvoertuig, waarmee een nauwere samenwerking tussen Toyota en Kawasaki Heavy Industries voor de hand lijkt te liggen, in ieder geval voor zaken die met de toepassing van waterstof te maken hebben.

Yamaha Motor werkte aan een 5-liter-V8 voor Toyota, die ook op waterstof loopt. Het is overigens niet de eerste keer dat Yamaha een auto-motorblok voor een autofabrikant heeft ontwikkeld. In het verleden deed Yamaha dat al eens voor Toyota, maar ook van fabrikanten als Volvo en Ford. Toyota heeft zich ten doel gesteld om waterstof in vloeibare staat te gebruiken en dus niet als gas, wat nogal wat ontwikkelingen vraagt voor wat betreft praktijkgebruik.

Kawasaki Heavy Industries is al sinds 2010 bezig met de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor de volgende generaties en ontwikkelt technologieën voor de fabricage, het transport en het gebruik van waterstof door de volledige leveringsketen. Inmiddels lopen de eerste testen voor volumetransport van in Australië uit bruinkool gewonnen waterstof naar Japan. Kawasaki heeft daar een speciaal transportschip voor ontwikkeld, dat nog dit jaar in productie moet gaan. Daarnaast heeft Kawasaki al waterstof-aangedreven gasturbines voor stationaire stroomvoorziening in gebruik en in de toekomst staan ook waterstof-aangedreven motoren voor vliegtuigen, schepen én tweewielers op de planning. Op dat gebied werkt Kawasaki samen met Yamaha, dat deze krachtbronnen wil gebruiken in haar tweewielers en vierwielige vrijetijdsvoertuigen. Toyota is al aan boord, maar het is zeker niet ondenkbaar dat ook Honda en Suzuki nog instappen.      

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws