Nieuws

INTERVIEW WILLEM JANSSEN PRODUCT MANAGER TOMTOM RIDER

Sinds 2006 begeeft het Nederlandse TomTom, één van de wereldmarktleiders op navigatiegebied, zich met de Rider op het motornavigatie pad. Afgelopen maand werd alweer de vierde generatie van dit populaire navigatiesysteem gepresenteerd, de Rider 450. Willem Janssen (35) is de man erachter.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe belangrijk is de Rider voor TomTom? De motor is immers slechts een fractie van de hele voertuigmarkt.

“TomTom Rider is zeker belangrijk voor TomTom. Terwijl de gehele navigatiemarkt dalende is, zien we juist dat de motornavigatiemarkt nog steeds veel potentie heeft, de Rider groeit jaar op jaar en vormt daarom een belangrijk onderdeel van ons portfolio.”

 

Hoe begint het ontwikkelingstraject van een nieuwe generatie? Waar halen jullie bijvoorbeeld jullie input vandaan?

“We hechten altijd veel waarde aan de mening van onze consument, als we nieuwe producten ontwikkelen. Vanuit de markt krijgen we altijd heel veel feedback op de vorige generaties – in dit geval Rider 400/410 – via ons forum, product reviews en de customer care afdeling. Daarnaast hebben we ook nog eens een grote groep TomTom-motorrijders die haar ervaringen met ons deelt. Als laatste hebben we ook direct contact met onze eindgebruikers via focusgroepen. Alle gecombineerde feedback helpt ons om uiteindelijk een nieuw product op de markt te brengen.”

 

Waar zit de grootste uitdaging bij een motor specifiek navigatiesysteem. In tegenstelling tot reguliere navigatiesystemen geldt hier veel meer fun voor functioneel.

“De navigatiebehoefte van een motorrijder is inderdaad anders dan van een autobestuurder. Een motorrijder is minder geïnteresseerd in de snelste route en meer in ‘hoe kom ik op mijn bestemming via een zo leuk mogelijke route’. Daarom hebben we andere functionaliteiten ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld het plannen van kronkel- of heuvelachtige routes. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin een motor zich bevindt compleet anders dan een auto. Je hebt te maken met regen, wind, vibraties, het navigatiesysteem moet dus een stuk robuuster en waterdicht zijn. Motorrijders dragen daarnaast handschoenen en geluid gaat via een headset dus de interactie met het apparaat is ook anders dan in een auto. Daarom hebben we gezorgd voor navigatie instructie via bluetooth en een met handschoenen bedienbaar scherm in onze nieuwe Rider.”

 

De kracht van de Rider schuilt hem onder meer in de hufterproof intuïtieve bediening, hoe voorkom je dat dit te ingewikkeld wordt? Wat voor een ontwikkelaar immers gesneden koek is, is voor Jan Modaal soms abacadabra.

“Ons doel is altijd om ingewikkelde technologie zo simpel mogelijk naar de consument te brengen. Dit doen we door onze ontwikkelaars nauw samen te laten werken met ons users interactie design team, dat als geen ander weet hoe consumenten technologie gebruiken.”

 

Als laatste, hoe ziet in jouw ogen de toekomst er op navigatiegebied uit? Wordt dit bijvoorbeeld geïntegreerd systeem zoals Carminat dat jullie voor auto’s aanbieden? Of gaat bijvoorbeeld de smartphone hierin een prominente rol spelen?

“Als je op dit moment naar de motormarkt kijkt, zie je eigenlijk nog weinig geïntegreerde navigatiesystemen, maar ik denk dat dit in de komende jaren zal veranderen. De ruimte daarvoor is op de motor kleiner dan in een auto, dus de vraag is of de cockpit wel de juiste plek is voor navigatie. Misschien rijden we over een aantal jaar wel allemaal met navigatie in onze helm. Ook de rol van de smartphone is een interessant vraagstuk. Met onze TomTom Vio maken we gebruik van navigatie op je telefoon en sturen die informatie direct door naar een scherm gemonteerd op de spiegel. Ik kan me voorstellen dat zo’n scherm binnenkort geïntegreerd wordt in nieuwe motoren. Waar het ook heen gaat, wij zullen met onze kaartdata, motor specifieke route berekening en real-time services (traffic & flits camera’s) in ieder geval een belangrijke rol blijven spelen.”

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws