Indian presenteert nieuwe PowerPlus 108
Geen nieuw model bij Amerika’s oudste motorfabrikant, maar wel een volledig nieuw blok. Indian trok onlangs namelijk het doek van haar nieuwe PowerPlus aggregaat, een vloeistofgekoelde V-twin met een flinke cilinderinhoud van 1.769cc en een blokhoek van 60°.
De naam verwijst naar befaamde Indian PowerPlus modellen, die tussen 1916 en 1924 in het Amerikaanse Springfield werden gebouwd. Hoewel het nieuwe blok elementen bevat van de eveneens vloeistofgekoelde, kleinere V-twin uit de Scout, waaronder een bovenliggende nokkenas met vier kleppen per cilinder, is ‘ie technisch grotendeels volledig nieuw, aldus Indian. De 108 ‘cubic inches’ V-twin herbergt onder meer een dry-sump smeersysteem, Ø 52 mm gaskleppen, hydraulische klepstoters en distributiekettingspanner, evenals een bekrachtigde koppeling.
Het blok, met een compressieverhouding van 11,0 op 1 en een maximum toerental van 6.500 tpm, beschikt over drie rijmodi en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met overdrive. Met 120,6 pk bij 5.500 toeren en 178 newtonmeter koppel bij 3.800 toeren is het het sterkste blok ooit door de Amerikanen geproduceerd. De nieuwe PowerPlus 108 gaat voor het eerst dienst doen in de nieuwe Indian Challenger, een bagger die op een later tijdstip zal worden gepresenteerd.