In het wild: KTM 890 SMT/GT
Als de geruchten kloppen, dan wordt er in Mattighofen druk gewerkt aan een update van de in 2017 gepresenteerde LC8c paralleltwin. Grootste verschil daarbij is de cilinderinhoud die bij het nieuwe blok groeit naar 899 cc.
Onlangs kwam bovenstaande foto ‘boven water’ met daarop ogenschijnlijk een KTM 890 SMT/GT. Veel geeft de foto nog niet prijs, maar naar het schijnt krijgt de nieuwe machine een licht gemodificeerd 790 Adventure-frame als basis. Of de voor de Adventure zo kenmerkende gespleten tank ook terugkomt, is echter nog maar de vraag. Zo wist de bekende man in de grijze regenjas te vertellen dat de tank die we op de foto zien er puur op zat om pottenkijkers van de wijs te brengen.
Als reden voor de relatief kleine stap van zo’n 100 cc wordt een vriendelijker blokkarakter genoemd. De 790 heeft de naam graag veel toeren te draaien. Een grotere cilinderinhoud moet zorgen voor wat meer spierballen onderin. Mocht de nieuwe twin dezelfde weg volgen als de 790, dan kunnen we wellicht binnenkort al kennismaken met de KTM 890 Duke R, later gevolgd door een SMT/GT en SMC, die onlangs al op de gevoelige plaat werd vastgelegd.
Naar verwachting gaat Husqvarna de nieuwe krachtbron eveneens gebruiken, en wel voor de nieuwe 901 Vitpilen en afgeleiden.