Horex weg, SWM terug
Het Horex avontuur is voorbij. Dus is er weer ruimte voor een nieuwe oude naam om zijn plek terug in de schijnwerpers weer op te eisen: SWM. En bijna iedereen is vergheten dat ‘SWM’ staat voor ‘Speedy Working Motorcycles”.
In de jaren ’70 verschenen de eerste SWM’s on- en lichtjes off road. Ze hadden Sachs-motorblokken ewn deeden het al snel aardig goed in het wat stoffiger wedstrijd gebeuren. Het merk wist een stevige allroad reputatie te vestigen, maar van een reputatie kun je niet leven. In 1984 ging het vuur onder de pasta uit.
Maar dertig jaar later is SWM weer terug met een modellenlijn, van allroad tot ‘gewone’ motoren, van 300 tot 650cc. Als eerbetoon aan het verleden werd er ook een 125 cc in een enduro- als een cross versieaangekondigd.
Italiaans-Chinees
De Italiaanse firma uit Lombardië is herboren dankzij de samenwerking tussen Ampelio Macchi – een getalenteerde ingenieur die voor Cagiva, Aprilia en Husqvarna werkte – en Daing Gong, een Chinese investeerder die aan het hoofd staat van de Shineray Group en die actief is in de wereld van twee- en vierwielers en die industriële producten voor de landbouw ontwikkelt
Het aanbod
Het enduro aanbodbestaat uit twee modellen: een 300 en 500 cc. Van deze motoren is er ook een 450 cc supermotard afgeleid.
Maar de440 cc retro-modellen maken ons het meest hebberig. De Silver Vase is een kleine scrambler, de Gran Milano een café racer, net zoals de Gran Milano Special. De Gran Turismo is een klassieke roadster.
De productie van de motorfietsen staat gepland aan het einde van de lente van 2015.
Dan hoeft er alleen nog maar een dealer netwerk op gezet worden en moeten de prijzen zo scherp zijn dat de motorfietsverkopen in 2015 in elk geval hun opgaande lijn vasthouden.